Iraanse propagandazender geweerd door Arabische satellietproviders


De satellietprovider Arabsat heeft de doorgifte van het televisiekanaal Al-Alam stopgezet omdat de zender volgens de eigenaren van Arabsat diverse problemen veroorzaakt. Het is niet voor het eerst dat dit station het zwijgen wordt opgelegd in het Midden-Oosten. Via Eutelsat is de zender uit Iran, die zich richt op Arabischtalige Sjiieten in het Midden-Oosten, gewoon nog te ontvangen.

De zender is daarmee een doorn in het oog van sommige Soennitisch-Arabische landen die van mening zijn dat Teheran met deze zender Sjiitische Moslim-minderheden in deze landen wil be´nvloeden. Vorig jaar november zette Nilesat de uitzendingen ook al stop omdat Ca´ro vond dat de zender haatzaaiend is en vond daarbij onder meer steun bij 'Westerse bondgenoten'.

Arabsat liet verder weten dat er opzettelijke verstoringen zouden hebben plaatsgevonden op de transponder waarop Al-Alam uitzond. Diverse andere zenders zijn daarom door Arabsat op een andere transponder geplaatst. Of dit de echte reden is mag worden betwijfeld maar een feit is wel dat het Iraanse regime op andere satellieten (met name die waar de BBC op uitzendt) al eerder storingen veroorzaakte. Al-Alam is nog wel te ontvangen via de Hotbird satelliet. De footprint van die satelliet reikt tot ver in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.