Nationaal Songfestival eindigt chaotisch

De uitzending van het Nationaal Song- festival 2010 eindigde zondagavond zeer chaotisch. Pierre Kartner, de schrijver van het Songfestival-lied, moest tijdens de liveshow op Nederland 1 beslissen welke act Nederland zal gaan vertegenwoordigen tijdens het Eurovisie Songfestival in Oslo, maar hij wilde geen keuze maken. Presentatrice Yolanthe Cabau van Kasbergen wist niet wat ze met de situatie aan moest. Ze stelde voor om ‘kop of munt’ te spelen. “Lookz is voor u kop of munt?“

Tijdens het Nationaal Songfestival 2010 brachten vijf jonge, nieuwe talenten een eigen versie van Pierre Kartners lied ‘Ik ben verliefd (Sha-la-li)’ ten gehore. De vier juryleden en het studiopubliek mochten ieder één stem uitbrengen. Twee juryleden stemden op de meidengroep Lookz en twee andere juryleden gingen voor de 17-jarige Sieneke. Omdat het publiek voor Vinzzent koos, ontstond er een gelijke stand. Pierre Kartner moest daarom de knoop doorhakken.

Kartner was echter helemaal niet van plan om te kiezen tussen Lookz en Sieneke. “Ik kan het niet doen. Ik vind ze even sterk“, zei hij.

Presentatrice Yolanthe wist duidelijk niet wat ze met de situatie aan moest. “Maar Pierre, u moet het nu gaan doen! We zijn live in de uitzending! U gaat voor de kop of de munt? Jongens, wat gebeurt hier allemaal? Oké, u gaat voor kop of munt. Lookz is voor u kop of munt?“, zei ze. Kartner gaf geen krimp: “Dit mag geloof ik niet. Ik vind ze beiden top. Ik ga niet hier zoiets doen.”

Yolanthe wilde Pierre Kartner van het podium af sturen, maar toen grepen de mensen van de productie in. “Het is een chaos in de studio hier, dames en heren. Ik krijg hier door dat u toch echt moet gaan kiezen, dus ik wil dat u nu de knoop doorhakt. Gaat u voor Lookz of gaat u voor Sieneke? Ik hoor niets!”

Uiteindelijk koos Kartner toch voor Sieneke. Zij staat in mei in de halve finale van het Eurovisie Songfestival.