Alle voetballiefehebbers in Nederland hebben het er al weken over en vanmiddag valt dan eindelijk de e beslissing van het kampioenschap in de eredivisie.

FC Twente kan, als het wint bij NAC, de eerste titel uit de geschiedenis binnenhalen. Laat Twente punten liggen in Breda en Ajax wint bij NEC, dan zijn de Amsterdammers kampioen.

Vijftien nederlagen
FC Twente speelde 33 keer in Breda tegen NAC en won slechts acht keer. De thuisclub was vijftien maal de betere en tien keer eindigde het duel in een gelijkspel. De laatste ontmoeting eindigde in een zege voor het elftal van trainer Steve McClaren. Vorig seizoen werd het 0-1 in Breda, dankzij een toevalstreffer van de inmiddels vertrokken Edson Braafheid.

McClaren verwacht een moeilijke wedstrijd. "Normaal gesproken is NAC-uit een wedstrijd waarin een gelijkspel een mooi resultaat is. Nu hebben we daar zeer waarschijnlijk niet genoeg aan. Het wordt lastig. PSV verloor dit seizoen in Breda, Ajax speelde er gelijk. Dat zegt wel iets over de kracht van onze tegenstander."

"Ik zou niet komen"
Robert Maaskant, trainer van NAC, zette de Tukkers eerder deze week al op scherp. "Als ik trainer van Twente zou zijn, dan zou ik niet naar Breda komen. Ik zou afbellen en zeggen: 'geef die schaal in Amsterdam af.'"

Bij winst plaatst NAC zich voor de play-offs en bovendien neemt een aantal belangrijke spelers dit seizoen afscheid in Breda. "Een nederlaag tegen Twente zou dan hun laatste wedstrijd zijn en dat willen we natuurlijk niet."

Twente-middenvelder Wout Brama maakt zich geen zorgen over de uitingen van Maaskant. "Ik zie geen reden waarom we geen kampioen worden. NAC mag dan bekend staan als reuzendoder, wij staan erom bekend dat we heel veel winnen."

Brama verwacht dat het kampioenschap in Twente voor een enorme gekte zal zorgen. "Je merkt het nu al aan alles. Je kunt niet eens meer normaal over straat lopen. De mensen in Twente zullen hun leven lang trots zijn dat wij kampioen zijn geworden, want het is iets unieks."

Twee keer feest
De spelersbus vertrok zaterdag al richting Brabant. De spelers werden uitgezwaaid door honderden fans, die zich verzameld hadden op viaducten boven de A1.

Als de Tukkers kampioen worden zal er in Enschede twee keer feest worden gevierd. Burgemeester Peter den Oudsten verwacht op zondag tienduizenden mensen in het centrum van de stad. "En op maandag is er een officiŽle huldiging in het stadion. We zullen zorgen voor een groots ontvangst, met de schaal, op het balkon en alles wat daar bijhoort."

Supporters zwaaien de spelersbus van Twente uit (foto: ANP)