Uitgesproken en Nieuwsuur van start bij Publieke Omroep

Na veertien jaar Netwerk en achttien jaar NOVA brengt Nederland 2 vanaf maan- dag hun opvolgers op tv: Uitgesproken en Nieuwsuur. In Uitgesproken worden opinie en achtergronden met verschillende invalshoeken belicht. Het programma wordt twee dagen per week gemaakt door EO, twee dagen door VARA en één dag door WNL en is steeds te zien om 20.25 uur. In het Nieuwsuur, van 22.00 tot 23.00 uur, komen nieuws, actualiteit en sport samen in één programma.

De eerste aflevering van Uitgesproken wordt verzorgd door de VARA, en het daarom Uitgesproken VARA. Volkskrant-journalist Jan Tromp presenteert de uitzendingen van de VARA. “Ik vind het een eer en een voorrecht op deze wijze mijn journalistieke loopbaan te kunnen voortzetten“, zegt hij.

Nieuwsuur van NOS en NTR wordt afwisselend gepresenteerd door Mariëlle Tweebeeke en Twan Huys. Huys doet de eerste uitzending. “Eindelijk komen nieuws, achtergronden en sport nu samen in één programma. Nieuwsuur is voor mij na bijna twintig jaar de logische opvolger van NOVA én een droomprogramma voor iedere anchor“, zegt hij.