VI en Eyeworks onderzoeken dagelijks tv-programma

Het blad Voetbal International en het tv-bedrijf Eyeworks Sport onderzoeken of ze naast hun RTL 7-talkshow Voetbal International ook een dagelijks nieuwsprogramma kunnen produceren. Dat heeft VI woensdag laten weten. Johan Derksen van VI blijft RTL niet per se trouw. “Ik werk al een mensenleven bij VI en ik zit nu voor het dertiende seizoen bij RTL, ik ben geen jobhopper, maar als de RTL-directie niets in onze plannen ziet, kijken we verder“, laat de 62-jarige Derksen weten.

Het liefst zouden de initiatiefnemers het programma maken met het bestaande format, dus ook met René van der Gijp en presentator Wilfred Genee. Indien zoiets financieel niet haalbaar is, wordt er gekeken naar een format vanaf de VI-redactie in Gouda. Verder wordt er bekeken of er een zinvol exploitatiemodel voor een digitaal VI-kanaal, voor of achter de decoder, ontwikkeld kan worden.

Indien Eyeworks en VI binnen de initiële periode tot 1 januari 2012 tot een effectieve samenwerking komen, zal dat in financiële zin op fifty-fifty-basis geschieden. “Deze samenwerking past uitstekend bij onze strategie om op meerdere mediavlakken actief te zijn. Naast print, online, mobiel en radio willen we als VI ook graag een nadrukkelijkere rol gaan spelen in televisie en crossmedia. Met deze stap komen we daar weer een stuk dichterbij“, zegt Johan Derksen.

Reinout Oerlemans vindt VI een ‘ijzersterk merk’. “VI heeft een wijdverbreid netwerk van de beste voetbaljournalisten in Nederland, geleid door een van de meest authentieke persoonlijkheden van de Nederlandse televisie; Johan Derksen. We hebben samen aan de wieg gestaan van het huidige succes op tv en dat smaakt naar meer. Het Nederlands televisielandschap is volop in beweging, zowel op de openbare zenders, de abonneezenders, als de digitale kanalen. Door deze combinatie zijn we zeer goed gepositioneerd om in te spelen op de ontstane mogelijkheden.“