Mart Smeets wil tv-station beginnen met John de Mol

Mart Smeets (64) wil samen met John de Mol een televisiezender over sport beginnen. Dat zegt de NOS-presentator in weekblad VARAgids. Hoewel De Mols vroegere sportkanaal Sport 7 jammerlijk mislukte, denkt Smeets dat Nederland er nu wel klaar voor is. “Een goed sportnet, daar zou ik zo mijn handtekening onder zetten. Met John de Mol, Kees Jansma, Bert Spaak, Maarten Nooter en Martijn Lindenberg om de tafel zitten en wat be- denken. Daar wil ik graag aan meedoen. Wordt een succes.“

Een eigen sportnet geeft Smeets bovendien een podium om zijn mening te uiten. “Moet ik vertellen hoeveel programma’s mij gebeld hebben om uit te leggen hoe het zit met Lance Armstrong? Heel veel. Bij de NOS vroeg alleen de weekchef erom. Men zou mij gewoon moeten bellen en vragen: hoe zit dat en dat? Dat lijkt me zeer logisch. Ik zit niet voor niets al zo lang in de sportjournalistiek.”

Smits wordt momenteel niet geprikkeld om veel naar sport te kijken, vertelt hij. “Ik kijk naar het Amerikaanse honkbal en basketbal, meer niet.“

De presentator schakelt veel liever in op de VARA. “De Wereld Draait Door is een van de leukste tv-programma’s die ik ooit, waar dan ook, gezien heb. Matthijs en ik zijn goede collega’s. Net zoals ik Paul de Leeuw een geweldige collega vind. Maar misschien is dat reflectie. Dat wij, de mastodonten die jarenlang de kijkers aan de buis hebben weten te binden, elkaar de hand boven houden.“