Ron Boszhard wint kort geding tegen VARAgids

Ron Boszhard heeft het kort geding dat hij aanspande tegen VARAgids gewonnen. Het blad moet de bewerkte foto waarop Bozhard staat afgebeeld als oorlogsmisdadiger Ratko Mladic rectificeren. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam donderdag bepaald. De rechter vond de foto en de begeleidende tekst onnodig grievend voor Boszhard. “Ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die vind dat dit niet kan. Het had niets te maken met satire, zoals zij zeiden“, zegt de presentator op Radio 1.

Boszhard vond niet alleen de bewerkte foto te ver gaan, maar vooral de begeleidende tekst. Hierin werd Boszhard ‘geciteerd’ dat hij graag als Mladic op de foto wilde, maar hij heeft die uitspraken nooit gedaan.

De TROS-presentator eiste ook 25.000 euro schadevergoeding, maar dat is niet toegewezen. “De schadevergoeding zit ik helemaal niet mee. Het gaat me erom dat ik in mijn recht sta.”

TROS-directeur Peter Kuipers laat in een persbericht weten blij te zijn met de uitspraak. “Het zonder enige aanleiding of verband afbeelden van onze presentator Ron Boszhard als een oorlogsmisdadiger vonden wij onnodig kwetsend voor Ron en smakeloos van de VARA. We zijn dan ook blij met deze uitspraak en het wachten is nu op een bloemetje van de VARA.”

VARAgids gaat niet in hoger beroep. “We betreuren de uitspraak, omdat deze de mogelijkheden voor de soms absurdistische satire van Lucky TV en andere makers beperkt“, zegt hoofdredacteur Cécile Koekoek in RTL Nieuws.