Mart Smeets niet weemoedig van einde Avondetappe

Mart Smeets voelt zich niet weemoedig nu hij dit weekeinde na negen jaar afscheid neemt van zijn dagelijkse Tour de France-programma De Avondetappe. Dat zei de presentator vrijdagavond in RTL Boulevard. Smeets heeft het gevoel dat van een mug een olifant wordt gemaakt. “We drinken zaterdagavond één glas en dan is het leuk geweest. Meer moet je er niet van maken. Zondag doen we nog een klein programma en dan gaan we terug naar Nederland“, aldus de presentator.

Op de vraag van presentator Albert Verlinde of Smeets niet treurt om het einde, antwoordde hij resoluut: “Het is een fact of life. Er komt ook een moment dat het programma waar jij nu met je billen in zit, stopt. Dan worden wij ook niet weemoedig. Jij neemt aan dat het mijn laatste etappe is. Nou, ik niet. Ze hebben ook wel een Tour voor veteraanverslaggevers denk ik ofzo.”

Smeets heeft er begrip voor dat de NOS niet verder gaat met De Avondetappe. “We hebben volgend jaar in 2012 eerst het EK Voetbal, dan de Ronde van Frankrijk en dan de Olympische Spelen. De penningmeester van de NOS kan niet heel diep in de buidel tasten voor al die drie dingen. Er is een besluit genomen en dat besluit kan ik rechtvaardigen. Ik begrijp dat ze dat doen.”

Hoewel de presentator volgend jaar uit vaste dienst gaat bij de NOS, vreest hij niet voor het einde van zijn tv-carrière. “Je weet waar je achter moet gaan zitten als je 65 wordt. Maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik wil doorwerken en dat gebeurt ook. Alleen dit programma, dat De Avondetappe heet, verdwijnt na dit jaar. Dat is best een gekke gedachte. Tegelijkertijd rijden ze gewoon door in Frankrijk volgend jaar en dan zal er een andere formule komen, een ander programma, een andere rol.”