Arie Boomsma blijft graag homo-tv maken

Arie Boomsma voelt zich naar eigen zeggen geroepen om programma’s over homoseksualiteit te maken. “In eerste instantie vanuit mijn geloof. Het is helemaal niet zondig of fout, dat is een liefdeloze gedachte“, zegt de presentator in Veronica Magazine. Hij heeft meer redenen. “Het is als tv-maker interessant omdat men er een mening over heeft. Een derde reden is dat ik vaak hoor dat ‘Nederland straks denkt dat ik zelf homo ben’. Ben ik niet, nou en? Misschien wel. Maakt het uit?“

Boomsma vindt dat er nog veel te winnen is op het gebied van homo-emancipatie. “Over het algemeen leven we in een tolerant land, waarin vaak zelfs homoseksualiteit gevierd wordt. Aan de andere kant merk je dat er weer een toename is van geweld tegen homo’s.”

Het KRO-gezicht vindt dat de media veel verantwoordelijkheid heeft als het gaat om de beeldvorming van homo’s. “Laat je alleen Geer, Goor en de Gay Pride zien, of laat je ook de minder extravagante kant zien? Moet een nieuwslezer zijn seksuele voorkeur kenbaar maken of is het juist de ultieme emancipatie om dat niet te zeggen?“

Na de programmaserie Uit De Kast, maakt Boomsma in augustus samen met Claudia de Breij een thema-avond over homoseksualiteit. “Op een avond als deze kun je laten zien: hey, het is oké om gay te zijn.“