Voetbal International waarschijnlijk dagelijks op tv

Het programma Voetbal International is vanaf januari waarschijnlijk dagelijks te zien op RTL 7. Dat zei Johan Derksen maandag op Q-music. De dagelijkse variant op de populaire voetbaltalkshow wordt een nieuwsbulletin, in de sfeer van RTL Boulevard. “Het is eigenlijk hetzelfde principe als Boulevard. We doen niet zo zeer het commentaar, maar meer de nieuwsfeiten. Elke dag gebeurt er van alles in de voetballerij en daar kun je moeiteloos een half uurtje tv van maken in de vooravond.“

Derksen en Wilfred Genee hebben al twee proefafleveringen gemaakt. “Er is dolenthousiast op gereageerd, maar ik zit bij de commerciële tv. Wij kunnen niet gewoon van de belastingbetaler geld pakken en moeten eerst sponsors zoeken. Daar zijn we druk mee bezig. Als alles doorgaat, beginnen we in januari.”

Eerst begint maandagavond een nieuw seizoen van VI, dat twee keer per week op de buis is. Derksen is niet zenuwachtig. “Nee joh, ik zit er al dertien jaar, dus daar ben ik niet zenuwachtig van. Ik moet gewoon de hele dag werken, want maandag is bij het blad Voetbal International de deadline-dag. Ik werk tot een uur of half zeven en dan race ik snel naar Hilversum. Dan ga ik anderhalf uur een diepgaand gesprek met Hans Kraay jr. voeren en dan weer naar huis.”

Ook concurrent Studio Voetbal begon zondag met een nieuw seizoen. “Ik kijk altijd naar onze collega’s. We zijn niet met elkaar te vergelijken. Hun hele cultuurtje is totaal anders en ik heb me erover verbaasd dat ze een clubgebonden jongen als Jan van Halst neerzetten en dan de hele avond over FC Twente gaan zeuren, want Jan mag niets inhoudelijk over het voetbal van FC Twente zeggen. Het worden hele pijnlijke gesprekken dan.”

Derksen is blij dat hij bij VI zit. “Studio Voetbal doet af en toe bijna semiwetenschappelijk en bij ons aan tafel mag er ook gelachen worden. Wij hebben meer zelfspot en nemen onszelf niet zo serieus. We staan dichter bij het publiek.”

Voetbal International is om half negen te zien op RTL 7.