Rebecca Hawkes ©RapidTVNews | 23-08-2011

Al Jamahiriya, Muammar Gaddafi’s television network in Libya, went off air amid claims revolutionary forces had seized the broadcaster’s headquarters in the capital Tripoli.

The broadcaster, whose satellite transmitters had been targeted in a NATO airstrike less than a month ago, has been widely accused of broadcasting untruthful state-fed reports inciting aggression against opponents of the Gaddafi regime.

NATO referred to its reports as “terror broadcasts”, saying its destruction of three Al Jamahiriya ground-based satellite transmission dishes on 29 July had “the intent of degrading Gaddafi’s use of satellite television as a means to intimidate the Libyan people and incite acts of violence against them.”

Last month, a court in Cairo ordered the Egyptian satellite operator Nilesat to cease transmission of 14 Libyan state television channels for inciting hate and violence against Libya’s rebel forces.

Human rights lawyer Abdel Hafiz Ghoga, now vice chairman of the rebel-backed National Transitional Council (NTC) has said the crippled Gaddafi regime had “without a doubt used media as a weapon, as a bullet” to spread its propaganda.

Declaring itself the new legitimate ruling party of Libya, the NTC’s victory was widely greeted on Monday by members of the international community, including neighbouring Egypt, as well as Morocco and Abu Dhabi.

The whereabouts of Muammar Gaddafi, who in an audio broadcast on 21 August vowed “never to give up,” still remain unknown.