Hollywood-verfilming van boek Peter R. de Vries

Het boek van Peter R. de Vries over de ontvoering van Freddy Heineken wordt verfilmd in Hollywood. De journalist heeft de rechten van zijn boek verkocht aan de Amerikaanse financier Informant Media. Dat is woensdag bekendgemaakt. De productie van de Engelstalige film, die gedeeltelijk in Nederland, België en de Verenigde Staten zal worden opgenomen, start in 2012. “Dit kan een crime-klassieker worden, vooral omdat alles waargebeurd is“, zegt producent Michael Simpson.

De makers willen het verhaal van de ontvoering volledig waarheidsgetrouw verfilmen. “Ik was op slag gefascineerd door het totale verhaal zoals Peter R. de Vries dat uit de mond van Cor van Hout heeft opgetekend. Na de eerste ontmoeting met Peter wist ik dat er een geweldige film in zit en zijn we aan de slag gegaan. Ik heb heel hoge verwachtingen van de film, er zitten elementen in die wereldwijd tot de verbeelding spreken“, legt Simpson uit.

Het boek van De Vries is al twee decennia de best verkochte misdaadtitel van Nederland. “Er is sinds de verschijning een paar keer sprake geweest van een mogelijke verfilming, maar dat ging telkens niet door omdat de aanpak mij niet aanstond. Dat het na zo lang wachten nu een grote Hollywood-productie wordt is natuurlijk een jongensboekverhaal. Ik ben heel blij dat de producent er een echte true crime film van wil maken in plaats van een fictiefilm. Michael Simpson en ik zitten helemaal op één lijn“, zegt De Vries.

De Vries en Informant Media waren al sinds begin 2010 met elkaar in gesprek