RTL Nieuws weigert De Wereld Draait Door

Jan de Hoop en hoofdredacteur Harm Taselaar van RTL Nieuws weigerden woensdag om De Wereld Draait Door te woord te staan. Dat bleek woensdag in de talkshow op Nederland 3. RTL bracht woensdag beelden van dierenleed als amusement en dat leidde tot veel boze reacties, onder meer van Loretta Schrijver in Koffietijd. Jakhals Thijs van ‘DWDD’ kwam verhaal halen. “Ik vind het een beetje kinderachtig dat je dit doet, eerlijk gezegd. Ik ga weer verder, dag“, zei De Hoop tegen hem.

Ook Taselaar wilde niet reageren. Jakhals Thijs nam telefonisch contact met hem op. “Ik zit midden in een gesprek. Ik dacht: als het nou belangrijk is, dan neem ik altijd even op. Jij vindt het wel belangrijk, maar ik vind het gesprek waar ik in zit even belangrijker. Tot een andere keer, dag.”

RTL Nieuws liet beren zien die in China op rolschaatsen rijden, touwtjespringen en fietsen. Dat wordt bewerkstelligt door hen te pijnigen en uit te hongeren. “Er wordt gemept in hun open wonden om hen zo ver te krijgen dat ze doen wat wij willen dat ze doen“, aldus Ruud Tombrock van dierenorganisatie WSPA.

Op Twitter barstte een storm van kritiek los en RTL Nieuws besloot het item na acht uur ‘s ochtends te schrappen. “Het RTL Ontbijtnieuws heeft regelmatig een item met leuk dieren in het nieuws en dat is ook best vaak grappig, maar vanochtend dacht ik: dit is niet leuk. Elk normaal mens baalt van dierenleed. Hoe kunnen dit soort beelden in 2011 worden uitgezonden bij RTL Nieuws?“, zei een boze Loretta Schrijver.

Toen Schrijver in Koffietijd telefonisch contact opnam met Taselaar, bleek hij het dierenleed wel grappig te vinden. “Ik moest er wel om lachen. Het was wel schattig.”

RTL verbood De Wereld Draait Door om de beelden uit te zenden.