Catherine Keyl kortademig van de zenuwen

Catherine Keyl is behoorlijk gespannen voor de eerste live-uitzending van haar nieuwe talkshow 5op2. Het programma begint maandagmiddag om vijf over half vijf op Nederland 2. “Ik ben een beetje kortademig van de zenuwen“, vertelde ze maandag op Radio 538. Volgens Keyl went de spanning nooit. “Het is live, dus dat is best altijd eng, vind ik. Ik hoop dat het goed komt. Er kijkt vandaag toch niemand, denk ik, want iedereen ligt aan het strand. We hebben in elk geval heel interessante gasten.“

5op2 wordt welke werkdag door een andere presentator gemaakt. “Het kan best heel aardig worden. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat werken met vijf verschillende presentatoren. Dat is natuurlijk nog nooit gedaan. Ik hoef in elk geval niet meer elke dag op tv. Ik vond de druk van elke dag in de studio zijn te veel worden.”

Elke week staat een ander thema centraal in 5op2 en nu is dat ‘misdaad’. “Ik heb te gast een buschauffeur die vijf keer is gestoken door een passagier en een meneer die is neergeschoten door hangjongeren. Ook is er een vrouw die in haar eigen snackbar is beroofd. Daarnaast zijn er dames die vast hebben gezeten voor een overval en een drugsdelict“, zei Keyl zondag bij omroep WNL.

Keyl denkt dat het format goed in elkaar zit. “Het wordt zoals Catherine vroeger was, dus een publiek dat een belangrijk aandeel heeft en een aantal uitgenodigde gasten. Dat zijn geen gasten die geen bobo’s zijn, dus geen mediatraining hebben gehad en nooit in een studio zijn geweest. Ze komen vertellen over wat hen is overkomen.”

Ondanks de zenuwen, heeft Keyl er ‘erg veel zin in’. “Ik heb vrijdag gerepeteerd, dus ik heb het decor helemaal in opstelling gezien. Dat is toch altijd een beetje spannend. Ik heb een fantastische redactie en eindredactie. Eigenlijk heb ik niets om te klagen, dus als het niet goed gaat, is het gewoon mijn schuld.”