Mies Bouwman raadt Linda de Mol talkshow af

Mies Bouwman raadt Linda de Mol aan om haar droom om een eigen talkshow te presenteren te laten varen. Dat zegt de tv-coryfee in een interview met VARAgids. Volgens Bouwman is de tv-ster van RTL niet geschikt voor een praatprogramma. “Linda droomt van een talkshow, maar toch zou ik het haar afraden. Dat is vooral een gevoel. In alles wat ze nu doet heb ik nog geen opmaat naar een talkshow gezien. Ze zou een jaar moeten vrij nemen en zich afvragen: wil ik dat wel écht?“

Bouwman is wel een bewonderaar van De Mol. “Voor mijn eerste tv-optreden kreeg ik 34 gulden, inclusief reiskosten. Maar een prét dat we hadden! Die pret zie ik bij Linda de Mol ook terug. Ze heeft dat zorgeloze serieuze, wat ik ook had. Ik weet nog hoe ze bij me kwam, met haar broer en het bandje van haar eerste Love Letters. ‘Blijf in godsnaam jezelf en laat je niet overdonderen door adviezen van mensen die het ook niet weten’, heb ik gezegd. Dat deed ze. Nu zit ze aan de top.”

In de biografie van Bouwman staat een brief van De Mol, die haar aanraadt om een handboek voor beginnen tv-persoonlijkheden te schrijven. “Ach kom, dat zijn drie regels. Laat je niks aanpraten, blijf jezelf, werk hard en zweer de autocue af. Al die nieuwe jongens en meisjes hebben al een manager, een kapper, een visagist en een kleedster voordat ze iets hebben gepresteerd. Weg ermee! Juliette Gréco trok gewoon steeds dezelfde jurk aan en werd een wereldster.”

“Ik ben soms stomverbaasd als ik die nieuwelingen zie. Vaak denk ik: een jaartje, hooguit. Schattige jongens en meiden, hoor, maar vaak is het helemaal niks.“