Peter R. de Vries en Sven Kockelmann maken ruzie op tv

De kijkers van Oog in Oog zagen woensdag een spannende confrontatie tussen interviewer Sven Kockelmann en zijn gast Peter R. de Vries. De twee kregen ruzie, waarbij De Vries zelfs een privémail van Kockelmann voorlas. Dat was woensdag te zien in het programma op Nederland 2. De Vries was niet blij met de richting van het gesprek. “Ik heb ook jouw aankondiging gezien en dat heb jij mij niet gezegd. Jij hebt mij onder andere voorwendselen hier naar toe gehaald, Sven“, zei hij.

Kockelmann begon de uitzending met de centrale vraag hoe zuiver op de graat De Vries is, en dat kon de misdaadjournalist niet waarderen. “Ik moet je zeggen dat de manier waarop ik hier naar de studio gelokt ben en de wijze waarop je nu dit programma neerzet, waarbij mij een beetje de maat genomen wordt en gekeken wordt of ik wel deug en of ik zuiver op de graat ben, volstrekt niet overeenkomt waarop jij mij persoonlijk hebt uitgenodigd hiervoor“, begon hij.

Daarop trok De Vries een print uit zijn zak. “Ik zal je even citeren, Sven, wat je hebt geschreven. Je hebt mij een mail gestuurd en daarin zeg je, nadat ik je nadrukkelijk gevraagd heb waar we het over hebben: ‘Ik zou met je willen praten over jouw maatschappelijke betrokkenheid, de kritiek waarover je geregeld twittert op Wilders, de moraal in de samenleving en je niet aflatende jacht op de misdaad. Ik zou het mooi vinden als we ook zouden kunnen praten over het feit dat je via het werk van jouw dochter betrokken bent bij de derde wereld. Wellicht zouden we ook kunnen vooruitblikken op jouw nieuwe televisieseizoen.’”

Leugenachtig en ontransparant

De SBS 6′er vond de KRO’er leugenachtig. “In die mail staat volstrekt niet, Sven, dat jij mij hier de maat gaat nemen of ik contacten heb met criminelen enzovoort. Dit zijn gewoon vijf gespreksonderwerpen waar dit niet in genoemd wordt. Ik heb ook jouw aankondiging gezien en dat heb jij mij niet gezegd. Jij hebt mij onder andere voorwendselen hier naar toe gehaald, Sven. Dat staat duidelijk in die mail. Je bent gewoon niet transparant, Sven.”

Kockelmann was het oneens met De Vries. “Peter, jouw niet aflatende jacht op de misdaad, daar hebben wij het nu volgens mij over. We zijn acht minuten bezig in deze uitzending. Je weet toch helemaal niet waar we het nu over gaan hebben! We gaan het over Wilders hebben en we gaan het over het werk van je dochter hebben. Ik mag toch ook wel zeggen wat voor kritiek er op jou is. Waarom kun jij niet tegen kritiek?”

Valse voorwendselen

Dat is volgens De Vries niet waar. “Ik kan wel tegen kritiek. Ik kan er alleen niet tegen als ik onder valse voorwendselen ergens naar toe gelokt wordt. Dat is niet zo? Het is goed. Dan heb ik een andere perceptie, dan jij. Je mag me alles vragen, maar dan moet je me eerlijk uitnodigen. Als ik iemand uitnodig voor mijn programma, zeg ik gewoon waar het op staat en wat hij precies kan verwachten. Jouw uitnodiging heeft daar niet een zweem van.”

Het meningsverschil duurde minutenlang voort. “Dat ben ik niet met je eens en dat zal in de loop van het gesprek blijken, tenzij we hier heel lang bij blijven stilstaan en dan is de uitzending voorbij en kunnen we het er niet meer over hebben, Peter“, besloot Kockelmann.

Het vraaggesprek is online terug te zien.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1113363