Henkjan Smits niet jaloers op succes The Voice

Henkjan Smits is niet jaloers op het succes dat RTL 4 heeft met The Voice of Holland. Voor zijn overstap naar SBS 6 was Smits jurylid in talentenjachten van RTL 4. “Jaloezie is een verspilde emotie die mij vreemd is, dus nee: ik ben niet jaloers op het succes van The Voice of Holland“, zegt hij. Smits kijkt wel graag. “Als tv-kijker vind ik het vooral gaaf om bij The Voice mensen terug te zien die eerder auditie bij mij hebben gedaan. De media riepen drie jaar geleden dat de talentshow over was.“

Smits’ tv-show Popstars is dit jaar vanwege dramatische cijfers van de buis gehaald. “Drie jaar geleden trokken we met Popstars nog 1,7 miljoen kijkers. Nu scoort The Voice het dubbele. In drie jaar tijd heeft de talentenjacht zich dus verder ontwikkeld, mede dankzij de originaliteit van John de Mol en zijn equippe.”

Het wiel van de talentenjachten is opnieuw uitgevonden, constateert Smits. “Het wiel van The Voice is dat het kaf al van het koren gescheiden is. Vroeger kon de boerenjongen een ster worden. Nu zie je de door de wol geverfde semi-professional die eindelijk echt een carrière kan opbouwen.“