Ajax-nachtmerrie trekt 2,3 miljoen kijkers

De kijkcijfers van woensdag 7 december 2011 (SKO)

Ajax – Real Madrid (Ned3, 20:39) – Op de drempel van overwintering in de lucratieve Champions League, ging het woensdagavond toch nog mis voor Ajax. Een publiek van 2.322.000 kijkers (madl: 34.1%) zag op Nederland 3 hoe de droom van Ajax veranderde in een nachtmerrie. Zelf verloren de Amsterdammers met 0-3 van Real Madrid. De gelijktijdige 1-7 overwinning van Lyon op Zagreb deed Ajax echter de das om. “Dit is een mokerslag“, zei coach Frank de Boer.

Er is veel controverse ontstaan, omdat twee zuivere goals van Ajax werden afgekeurd. Bovendien heeft Zagreb de tegenstander een handje geholpen, suggereert De Boer. “Ik kan ook niet zo veel met die uitslag van Lyon. Het is alleen opvallend. Maar ook al zou er iets vreemds zijn gebeurd. Dan moet je het ook maar kunnen bewijzen.“

Ajax – Real Madrid was de meest bekeken tv-uitzending van de avond.

Tussen Kunst & Kitsch (Ned1, 20:33) – Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was het gezellige antiekprogramma Tussen Kunst & Kitsch van presentatrice Nelleke van der Krogt, die recentelijk in opspraak raakte nadat ze een vrouw sloeg in een meubelwinkel. Van der Krogt, die tegenwoordig met lang grijs haar en wapperende gewaden rondloopt, noteerde een score van 1.504.000 kijkers (madl: 22.1%). Tussen Kunst was het enige programma, naast het voetbal, dat op primetime de grens van één miljoen kijkers wist te passeren.

Dit is mijn lijf (RTL4, 21:31) – De woensdagavondprogramma’s The Voice of Holland – Real Life en Dit Is Mijn Lijf zijn al sinds de start geen kijkcijferhits, maar vorige week presteerden de titels aardig met tussen de 900.000 en een miljoen kijkers. Door het Champions League-voetbal bij de concurrent liepen de cijfers woensdag flink terug. Waar The Voice bleef steken op 752.000 kijkers, moest Dit Is Mijn Lijf het doen met 683.000 kijkers (madl: 10.1%). Daarmee had RTL 4 na Nederland 3 en Nederland 1 wel de best scorende programmering in handen.