Websites Webreus opnieuw offline

Hostingprovider Webreus had dit weekend opnieuw te kampen met een grote storing. Websites werkten niet en klanten konden moeilijk in contact komen met de Eindhovense provider.

Klanten van hostingsprovider Webreus kregen dit weekend opnieuw te maken met een storing. Afgelopen zomer berichtte Webwereld al uitgebreid over problemen bij de provider. Ook dit weekend hadden klanten moeite om Webreus te bereiken, zo laten enkele klanten van Webreus weten aan Webwereld.

'Kleine storing'
In een reactie laat Webreus weten dat het ging om een 'kleine storing'. "Afgelopen weekend heeft een server waarop 350 domeinen actief zijn een hardwarestoring gekend. In de loop van zondagochtend zijn de betreffende diensten weer on-line gekomen", schrijft Edzard Kolks van Webreus in een e-mail aan Webwereld.

Casper Koerting, een klant van Webreus schrijft in een e-mail aan onze redactie dat twee van zijn drie domeinen inmiddels weer werken, maar dat de data van één website nog steeds niet terug is. Deze klant hekelt vooral het gebrek aan communicatie van de hostingprovider.

"Nadat ik niet kon inloggen op de ftp-server heb ik zelf moeten mailen en bleken de inloggegevens aangepast te zijn", laat Koerting weten. "Op mijn reactie of de data ook hersteld wordt, heb ik nog steeds geen antwoord. En de telefonische helpdesk (officieel alleen voor sales) is al de hele ochtend in gesprek", mailt Koerting aan Webwereld.

Website aan/uit-zetten
Ook Egbert Oldenboom laat weten dat zijn websites al drie dagen offline zijn. Hoewel de server het inmiddels weer lijkt te doen, toont zijn site op dit moment alleen een standaardpagina van Plesk. Ook op Twitter zijn reacties van boze klanten te vinden.

Volgens Webreus kunnen klanten in "incidentele gevallen" nog problemen ondervinden. "Als er een Plesk-pagina getoond wordt kan het zijn dat het domein aan/uit gezet moet worden in het controlepaneel. Dit is een bug in Plesk. Klanten met problemen kunnen dit melden bij de helpdesk."

SIDN houdt het in de gaten
De beheerder van het .nl-topleveldomein SIDN stelde in juli een ultimatum aan de hoster. Een dag later werd dat ingetrokken omdat Webreus zijn leven had gebeterd. SIDN laat vanmiddag in een reactie aan Webwereld weten de zaak in de gaten te houden. Er zijn dit weekend drie klachten binnengekomen bij bij helpdesk over Webreus, maar die gingen allemaal om .com en .net-domeinen. Iets waar SIDN niets aan kan doen. "Daar zijn wij geen partij in. We gaan het wel in de gaten houden", aldus woordvoerster Lieke Hoogeveen van SIDN.