Kamervragen over The Voice-gehalte Songfestival

De SP gaat Kamervragen stellen over het feit dat vier van de zes kandidaten van het Nationaal Songfestival afkomstig zijn van The Voice of Holland. Dat heeft Kamerlid Jasper van Dijk laten weten. Zowel het Nationaal Songfestival als The Voice zijn producties van John de Mol. “Dit is het John de Mol-feestje en niet het feestje van iedereen“, zegt hij in het AD. En in RTL Boulevard: “Mijn eerste reactie is dat dit belachelijk is! Ik ga dit uitzoeken, dit soort beslissingen moet transparant zijn.“

Volgens Van Dijk is de selectieprocedure niet eerlijk gegaan. “Het moet een open strijd zijn en als ik hoor dat vijf van de zes mensen uit de stal van John de Mol komen dan heb daar mijn twijfels over“, zegt hij, doelend op kandidaat Ivan Peroti, die nummers schreef voor De Mols bedrijf 8Ball.

Boris van der Ham van D66 is ook sceptisch. “Dit soort competities is nooit transparant. Iedereen die een nummer heeft ingezonden en niet is uitgekozen moet opstaan en zeggen: ‘Ik heb een goed liedje’. Het is dan aan de maatschappij om daarop te reageren.”

VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg vindt dit geen taak voor de politiek. “Ik heb hier geen politiek antwoord op. Volgens mij is het voor de TROS belangrijk dat er veel mensen naar kijken en John de Mol heeft bewezen talent goed te kunnen scouten. Ik hoop dat Nederland een keer gaat winnen.”