CanalDigitaal verwijdert Iraanse Press TV uit lijst

Satelliet-tv provider CanalDigitaal heeft de Iraanse nieuws- en propagandazender Press TV vandaag uit de zaplijsten verwijderd. Klanten die automatisch de lijsten verversen, vinden de zender niet meer terug. Press TV werd onlangs ook al geweerd in Groot-BrittanniŽ.

Het verwijderen van Press TV op last van media regulator Ofcom uit het aanbod van onder meer Sky Digital in Groot-BrittanniŽ betekende ook meteen dat de zender er van de Eurobird 1 verdween (de co-positie op 28,5 oost met Astra-2). Astra zelf geeft de zender voor de rest van Europa gewoon nog door via de Astra-1. Buiten de zaplijst van CanalDigitaal om blijft de zender dan ook te ontvangen. De actie is tevens opvallend omdat zusterbedrijf TV Vlaanderen nog tot voor kort op haar eigen website specifiek reclame maakte voor Press TV. De zender is buiten Groot-BritanniŽ in andere Europese landen nog niet geweerd.

Na het weren van Press TV uit Groot-BrittanniŽ maakt Iran het de Britse omroep BBC steeds moeilijker. Iran belastert en bespioneert medewerkers van BBC Persian en heeft enkele van hun familieleden opgepakt. Die aantijging heeft de directeur-generaal Mark Thompson van de Britse publieke omroep geuit. De Iraanse autoriteiten voeren volgens Mark Thompson een 'pest- en intimidatiecampagne vanwege de opgelopen spanning tussen Iran en het Westen'. Iran wordt verdacht van het werken aan nucleaire wapens en de spanning tussen het land en Europa en tussen Iran en IsraŽl loopt steeds verder op.