Facebook helpt W3C met webapp-standaarden

Facebook stort zich op de verbetering van standaarden voor het mobiele web. Browsers verschillen nu nog te veel van elkaar, wat webapps frustreert. Ook mengt Facebook zich in mobiele betalingen.

In zijn toespraak op het Mobile World Congres in Barcelona hemelt Facebook-cto Bret Taylor het mobiele web op. Volgens de technische man van Facebook is de mobiele versie van het sociale netwerk eigenlijk de beste versie. Het probleem is volgens hem dat een universele standaard voor webapps ontbreekt.

Html5-wildgroei
"Iedereen heeft het over html5, maar daar zijn uiteindelijk ook nog verschillende versies van. In de ene browser heb je wel, en in de andere heb je geen toegang tot bijvoorbeeld de camera van het toestel", vertelt Taylor. Daarom vindt het sociale netwerk het tijd om zich er mee te gaan bemoeien. Met diverse partners, waaronder Nokia en telecomprovider Orange, wordt een groep opgericht bij standaardenorganisatie W3C.

De groep zal feedback meenemen van gebruikers en ontwikkelaars, omdat die als eerste tegen eventuele problemen aanlopen. Daarnaast werkt Facebook aan een testmethode voor mobiele browsers. Zo moeten ontwikkelaars kunnen ontdekken in welke browser een webapp niet goed werkt.

Ook telco's en fabrikanten moeten de testmethode kunnen gebruiken om toestellen te verbeteren. "Ontwikkelaars kunnen direct zien op welke toestellen hun apps goed werken en telecombedrijven en fabrikanten kunnen direct checken of de browser goed werkt voor de miljoenen klanten die ze hebben", legt Taylor uit.

Meer dan 'Facebook-mini'
Volgens de technische man van het sociale netwerk is de mobiele versie van Facebook niet zomaar een toevoeging, in feite is het volgens hem de "meest natuurlijke versie van Facebook." Omdat het mogelijk is in te checken op een locatie of een foto te uploaden zonder de applicatie te verlaten zijn Facebook en mobiele telefoons voor elkaar gemaakt, jubelt Taylor.

"De mobiele versies van Facebook zijn meer dan een kleine versie van Facebook, op een klein schermpje. Ik weet zeker dat dit de versie is die Mark Zuckerberg gemaakt zou hebben toen hij Facebook bedacht. Als de huidige technieken er toen waren geweest."

'Miljoenen op Pinterest dankzij Social Graph'
De technische man prijst in zijn speech het mobiele web de hemel in. Vooral het eigen Social Graph, dat integratie met Facebook makkelijk maakt voor ontwikkelaars, heeft volgens Taylor voor een flinke boost gezorgd. Het nieuwe sociale netwerk Pinterest krijgt er volgens Taylor zo'n 2 miljoen gebruikers per dag bij dankzij Facebook.

"Op het moment dat een Pinterest-gebruiker iets deelt op Facebook en een andere gebruiker klikt dat aan, dan wordt direct de juiste app geopend. Pinterest is het sociale netwerk dat het snelste de 10 miljoen gebruikers heeft gehaald. Voor een deel is dat dankzij Facebook", slaat Taylor zichzelf op de borst.

Mobiel web mist betaalmethode
Naast de samenwerking op het gebied van mobiele standaarden heeft Tailor nog een overeenkomst aangekondigd. Samen met telecombedrijven wereldwijd zal Facebook een software-ontwikkelkit (sdk) aanbieden voor mobiele betalingen. Nu is mobiel betalen volgens de cto nog te ingewikkeld.

"Als ik bijvoorbeeld een betaling van 99 cent per sms wil doen moet ik wachten op een bevestigingsbericht, dan moet ik de browser of app afsluiten. Vervolgens moet ik de code onthouden en intypen in een vakje", zegt Tailor. "Het nieuwe idee moet het mogelijk maken met één klik te betalen." Met behulp van de sdk kunnen ontwikkelaars de betaalmethode inbouwen in hun apps.