NOS stuurt Marieke de Vries naar China

NOS-verslaggever Marieke de Vries verruilt komende zomer haar standplaats Hilversum om de nieuwe correspondent van de omroep in China te worden. Ze volgt Wouter Zwart op, die aan de slag gaat in de Verenigde Staten. Dat heeft de NOS woensdag bekendgemaakt. Momenteel doet De Vries als algemeen verslaggever onder meer verslag van het Koninklijk Huis. “Door de vele reizen met het koninklijk gezelschap heb ik me al vaak mogen onderdompelen in andere culturen“, vertelt ze.

De Vries noemt het ‘een prachtige voortzetting van mijn journalistieke carrière’. “Een droom die uitkomt. En een hele uitdaging om de culturele, politieke en economische ontwikkelingen van deze opkomende wereldmacht begrijpelijk over te brengen op het Nederlandse publiek.”

Gerard van den Broek, chef buitenland van NOS Nieuws, ziet in De Vries een waardige opvolger voor Zwart. “Marieke is met haar brede internationale ervaring als multimediaal verslaggever in staat de snelle ontwikkelingen in China te verslaan. Het is voor de NOS belangrijk om, net als nu met Wouter Zwart, een sterke correspondent te hebben in dit land.”

De journaliste zal samenwerken met freelance correspondent Karen Eshuis, die zich vooral richt op het medium radio. Bij afwezigheid is Eshuis de vervanger van De Vries.