Sky News nu ook onder vuur wegens ongeoorloofde praktijken

Nadat James Murdoch deze week opstapte als voorzitter van BSkyB Broadcasting, als gevolg van de schandalen rondom afluisterpraktijken, ligt nu de nieuwszender Sky News zelf zwaar onder vuur.

James Murdoch raakte vorig jaar in opspraak toen bleek dat journalisten van de Britse krant News of the World burgers en beroemdheden hadden afgeluisterd. Hij is de zoon van Rupert Murdoch, die onder meer Sky News bezit. Het is hetzelfde Sky News dat nu ook in opspraak komt wegens het hacken van emails.

Sky News geeft inbraak email toe
De nieuwszender heeft donderdag toegegeven dat het een journalist heeft laten inbreken in e-mailaccounts van een echtpaar, waarvan de man zijn eigen dood in scène had gezet. De leiding van de zender had daartoe toestemming verleend. Het doel was materiaal te verzamelen waarmee de zaak tegen de echtgenote onderuit kon worden gehaald. Ook in een zaak rondom kindermisbruik werden mails onderschept van een van van pedofilie verdachte man.

Overtreding Computer misuse act
Sky News stelt dat het onderscheppen van de emails een groter doel diende en uitsluitend in het publieke belang geschiedde. Dit is en blijft strafbaar volgens de Britse Computer Misuse Act. Het digitaal inbreken kent geen regelgeving die dit toestaat vanwege het publiek belang. Toch blijft de leiding van Sky News achter de actie van hun journalisten staan. Of Sky News daarbij ook echt strafbare feiten heeft gepleegd, of dat het binnen bepaalde acceptabele grenzen is gebleven, zal nog moeten blijken.