Na The Voice nu The Choice

“Vier sterren, blinde audities, draaiende stoelen, maar… het is niet wat je denkt“, klonk woensdag tijdens een promo in de reclameblokken van American Idol op tv-netwerk FOX. Met de aankondiging van The Choice lijkt het genre draaiende stoelen-shows geboren. The Choice, geïnspireerd op John de Mols The Voice van concurrent NBC, is een datingshow. “The Choice is een logische titel, omdat je een keuze moet maken. Ik realiseer me nu pas dat het rijmt“, zegt FOX-baas Mike Darnell.

In het nieuwe programma gaan vier mannelijke beroemdheden op zoek naar liefde. Steeds komt er een kandidaat op het podium, die uitgebreid over zichzelf vertelt.

De vier ‘juryleden’ kunnen niets zien, maar als zij overtuigd zijn, draaien zij hun stoel naar het podium. Als er één draait, heeft de kandidaat weinig keuze, maar draaien er meer, dan mag zij zelf een bekende Amerikaan kiezen.

En dat allemaal voor een live publiek. “Er ligt een gapend gat in de wereld van datingshows. Er is geen nieuwe hit geweest sinds The Bachelor, en geen studiohit sinds The Dating Game dertig jaar geleden. Ik wilde graag een blind date-show, zonder een muur of blinddoeken te gebruiken. De draaiende stoelen leken een goede oplossing“, aldus Darnell.

New York Times is kritisch over de nieuwe show. De krant noemt het een nieuw voorbeeld van FOX ‘dat het succes van een ander netwerk kopieert’, en spreekt over een traditie van Darnell.