Peter R. de Vries sluit af met bizarre musicalmoord

De moord op de 32-jarige Wilma Bres staat zondag centraal in de allerlaatste aflevering van het misdaadprogramma van Peter R. de Vries. Dat heeft SBS 6 donderdag gemeld. Op de avond voor de moord speelde Bres een rol in de musical Sweeney Todd. In de originele uitvoering wordt haar personage om het leven gebracht, maar dat gebeurde in de uitvoering in Delft niet. “Het bizarre is nu dat Wilma Bres na de voorstelling dus in werkelijkheid werd vermoord“, aldus De Vries.

Een bizar gegeven, vindt De Vries. “Ik heb me altijd afgevraagd of dit nu louter toeval was, of dat bijvoorbeeld iemand uit het publiek geïnspireerd is geweest om het onvoltooide stuk alsnog van een dramatisch slotakkoord te voorzien.”

Bres werd in de nacht van 15 op 16 juli 1989 gevonden op de Muyskenlaan in Delft. Begin dit jaar kreeg De Vries na uitvoerige correspondentie met het Openbaar Ministerie in Den Haag inzage in het volledige dossier. Dit resulteerde in een uitvoerig onderzoek van de tv-maker.

De Vries: “Het dossier was ongelooflijk boeiend en eigenlijk heeft de zaak nog meer bizarre kenmerken dan ik altijd had gedacht. En ik heb de overtuiging dat een oplossing van deze geruchtmakende musical-moord nog altijd kan. Als dát mede door deze uitzending in de laatste reeks van mijn programma kan worden bereikt zou dat geweldig zijn.”

Na zeventien jaar komt zondag een einde aan het programma Peter R. de Vries, misdaadverslaggever. Het is nog niet bekend wat de misdaadjournalist hierna gaat doen.