Claudia de Breij gaat weer televisie maken

Na Claudia’s Showboot, Thank God It’s Friday en Claudia op Vrijdag, zit er een nieuw tv-programma met Claudia de Breij aan te komen. Dat onthult de cabaretière in haar column in VARAgids. De Breij maakt na drie jaar haar rentree op televisie. “Ik ga weer televisie maken. Zo. Ik heb het gezegd. Ik weet nog niet wat, en waar, en wanneer – nou ja, behalve dan dat het voor de Vereniging van Arbeiders-radioamateurs zal zijn, want daar ben ik nou eenmaal van – maar ik weet wel dát.“

En ze weet waarom, benadrukt ze. “Omdat ik er zin in heb, dat ten eerste. Na jaren van theater op nummer één wil ik wel weer eens al mijn energie in dat andere mooie medium steken. Een paar seizoenen lang stond ik op een podium te zeggen hoe het zat met de wereld, en nou wil ik wel weer eens zien hoe het zit, horen hoe het zit, vrágen hoe het zit.”

Televisie blijft volgens De Breij trekken. “Omdat het zo leuk is om als tafeldame bij DWDD de magie mee te maken van die seconde tussen ‘onder elkaar’ en live in meer dan een miljoen woonkamers te zijn. Daar bij te mogen zijn. Iets te kunnen zeggen dat aankomt. Dat smaakt naar meer, naar bedenken wat je zelf zou willen maken – en dan de moed verzamelen om het te doen.”

“Ik heb nog geen tijdstip, ik heb geen format, helemaal niks. Een paar ideeën. Maar goed. We denken na.“