NOS vraagt RTL term sportzomer te schrappen

NOS-directeur Jan de Jong ergert zich groen en geel aan het gebruik van de term ‘sportzomer’ door RTL. Hij heeft de concurrent gevraagd om de benaming exclusief voor zijn omroep te laten liggen. Dat vertelt De Jong in Spits. Studio Sportzomer is al jaren een bekende sporttalkshow van NOS. “Ik heb RTL gevraagd om van het gebruik van deze term af te zien. Ik ga er geen juridische strijd van maken, maar ik doe een appčl op hen van: doe het niet, want het schept alleen verwarring.“

RTL 4 zendt haar sporttalkshows deze zomer uit onder de overkoepelende naam RTL Viert De Zomer, maar bezigt de term sportzomer soms in promo’s “Het voelt alsof een Duitser zijn handdoekje ‘s zomers op jouw plaats legt. Het is de Sportzomer van de NOS en niet die van RTL.”

Tijdens het EK Voetbal zet RTL 4 haar tv-hit VI Oranje recht tegenover Studio Sportzomer van de NOS. “Als ik zelf de baas was van RTL, had ik het er niet rechtstreeks tegenover gezet. Dan was ik iets later gaan zitten.”

Wilfred Genee en Johan Derksen mikken met VI Oranje vooral op sfeer, terwijl de NOS journalistieker wil zijn. “Na afloop krijgt u allemaal een cd mee met 18 EK-hits gezongen door onze drie tenoren Mart, Jack en Tom. Oh nee, toch niet, want wij gaan doen waar we góéd in zijn“, grapte De Jong woensdag op een persconferentie.

Het EK Voetbal begint op 8 juni. De sporttalkshows van de NOS en RTL beginnen een paar dagen eerder.