Kritiek op BBC-verslag botenparade Queen Elizabeth

Prominente Britten hebben hevige kritiek geuit op de wijze waarop de Britse BBC zondag verslag deed van de bootparade voor het diamanten regeringsjubileum van koningin Elizabeth, een van de grootste evenementen ooit in Londen. Dat melden Britse media maandag. Er was kritiek op de cameravoering, geluidskwaliteit en het commentaar. “Heeft de BBC ooit een nog geestdodend langdradig programma als deze gemaakt?“, vraagt BBC-ster Stephen Fry zich af op Twitter.

Fry, die de BBC-show QI presenteert, vond het bovendien bizar dat Elizabeth door de commentator Koninklijke Hoogheid (Her Royal Higness) werd genoemd, in plaats van het juiste Hare Majesteit. “‘HRH, the queen’, zei de eerste onkundige presentator. HRH?“, aldus Fry.

De tv-ster is bijzonder teleurgesteld in zijn werkgever. “Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg dit niet in relatie met het jubileum van de koningin, maar ik had slechts beter verwacht van de BBC.”

Kevin Marsh, voormalig redacteur van BBC Today, sloot zich daarbij aan. “Ben ik te kritisch of is het BBC-commentaar betreurenswaardig? Waarom raakt de botenparade uit beeld om naar de nonsens van van de dwaze Tess Daly te luisteren. Heel ongeloofwaardig.”

Ook kijkers reageerden teleurgesteld. “BBC’s verslag van de parade is verschrikkelijk. Slecht camerawerk en slecht presenteerwerk“, zei een twitteraar. Een ander: “Wat is erger: de hevige regenval of het vreselijke verslag van de BBC?”

Politicus Rob Wilson voegt eraan toe: “Het lijkt erop dat we het allemaal eens zijn op het verschrikkelijke verslag van de BBC. Van laag niveau en celebrity-gedreven geneuzel. Hoe kon de BBC zo diep zinken?”

De BBC zelf was wel erg blij met het resultaat. “We zijn erg trots op de kwaliteit en de omvang van ons verslag van dit buitengewone evenement“, aldus een woordvoerder.

Het verslag van de BBC werd in Nederland deels uitgezonden door de NOS.