RTL Nederland, SBS Broadcasting en de Nederlandse Publieke Omroep spannen gezamenlijk een kort geding aan tegen De Telegraaf. De drie pikken het niet dat de krant sinds deze week een tv-gids uitbrengt met programmagegevens. Volgens de omroepen komt De Telegraaf eerdere overeenkomsten met hen niet na nu de krant zonder daarvoor te betalen toch de programmagegevens publiceert.

De zenders verzochten De Telegraaf deze week onafhankelijk van elkaar te stoppen met het uitbrengen van de tv-gids. Daar heeft de krant geen gehoor aan gegeven, waardoor de omroepen zeggen 'zich genoodzaakt voelen een kort geding aan te spannen'. Dat dient maandag om 14.00 in de rechtbank in Amsterdam.


Een woordvoerder liet in een eerdere reactie op het verzoek van de zenders weten dat De Telegraaf van plan is de tv-gids de komende vijf weken uit te brengen. Als daarop juridische stappen zouden volgen, zou de krant 'eens kijken hoe dat uitpakt'.


Volgens de krant hoeft geen vergoeding te worden betaald op basis van een uitspraak van het Europees Hof in een Britse zaak om programmagegevens. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde recent in met een voorstel om programmagegevens tegen een redelijke vergoeding voor iedereen vrij publiceerbaar te maken. [Novum/Radio.NL]