Results 1 to 2 of 2

Thread: Sysadmin 2012 (1): van MSX'je naar cloudbeheer

Administrator tokoroko's Avatar
    Uploads
    139

Post Sysadmin 2012 (1): van MSX'je naar cloudbeheer

Xander Bikbergen is onze eerste finalist in de verkiezing Systeembeheerder van het Jaar. Hij is zo'n systeembeheerder die bij problemen vlug op de fiets springt om ze op te lossen.

De 35-jarige Xander Bikbergen werkt als systeembeheerder bij Koninklijke Gazelle in Dieren. Bij fietsen denk je niet meteen aan ict, toch beheert de ict-afdeling 66 servers en daarnaast desktops, laptops en allerlei randapparatuur zoals speciale printers die framenummers afdrukken.

Geen downtime
    Bikbergen is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de ict-infrastructuur. Het grootste deel van de kleine ict-afdeling richt zich op het functionele deel; het beheer van SAP. Bikbergen werkt samen met een collega aan de technische zaken en zorgen dat de ict op rolletjes loopt. Collega's prijzen zijn effectieve beheer. "We hebben geen downtime", zegt een van de collega's die Bikbergen heeft aangemeld. Een ander vult dat aan met: "Het lijkt alsof hij storingen heeft opgelost voor ze zijn ontstaan."

Op een typische dag controleert Bikbergen 's ochtends vroeg de software Nagios die de servers monitort. Na het oplossen van eventuele storingen of kleine onregelmatigheden richt hij zich op TopDesk om te zien wat er aan incidenten is binnengekomen. "Als alle problemen zijn getackeld, kijk ik naar de wijzigingsverzoeken. Dat kan variŽren van het terugzetten van bestanden tot het aanmaken van nieuwe gebruikers of het maken van aanpassingen in de infrastructuur."

Van computertje naar it-beheer
    Bikbergen is zich in de jaren negentig op ict gaan richten, mede dankzij de aanschaf van zijn eerste Intel-computer. "Daarvoor zat ik met een MSX'je. Met de nieuwe pc ben ik meteen het internet opgegaan, toen nog via Planet Internet, en dat vond ik zo interessant dat ik dacht: hier moet ik iets mee blijven doen." Hij studeerde op dat moment MEAO bedrijfskunde. "Op de afdeling financiŽle administratie zat dan ook vaak iemand die ict-beheer op zich nam en daarop ging ik me focussen."

Zoals menig systeembeheerder begon Bikbergen op een helpdesk. Dat heeft hij een jaar gedaan, maar zijn ambities waren veel groter dan eerstelijns probleemoplossing. Hij werkte een tijdje voor een bedrijf in Groot-BrittanniŽ. "Daar verzorgde ik verschillende projecten, bijvoorbeeld het migreren van Novell naar de Active Directory en het beheren van 80 Lotus Domino servers. Na vier jaar kwam ik terug en na een jaar kon ik weer naar het buitenland. Dat heb ik niet gedaan, want ieder jaar verhuizen is me toch ook een beetje teveel." Na een jaartje als ict-consultant te hebben gewerkt, kwam Gazelle op zijn pad.

Op de fiets
    Als systems engineer probeert hij het beheer van de servers zoveel mogelijk te automatiseren. "Ik zoek naar lean ict-beheer waarbij zoveel mogelijk centraal en automatisch gebeurt. Oplossingen zoals System Center, WDS en Windows powershell zijn daarbij niet weg te denken. Ik probeer zoveel mogelijk taken te scripten of het nu gaat om een beheerstaak of een monitor met auto recovery. Ik zie bij veel mensen dat ze nog steeds handmatig aan het installeren slaan en problemen oplossen. In de ideale situatie hoef je zo min mogelijk zelf te doen. In de praktijk blijkt dit alleen nog een behoorlijke kluif te zijn." Hoe soepeler de omgeving draait, hoe makkelijker het wordt om te beheren. "Je moet als ict'er eigenlijk zorgen dat je dingen voor bent ", zegt Bikbergen.

Hij staat niet de hele dag in de patchkast, maar lost ook gebruikersproblemen op. De collega's zijn gezien de reacties die op de redactie binnenkwamen erg enthousiast over zijn werk. "Als we de oorzaak van een probleem hebben gevonden, leg ik het in begrijpelijke taal uit", zegt Bikbergen. Een collega beaamt dat: "Bij het oplossen van problemen geeft hij handige tips mee om het probleem te voorkomen." Hij maakt soms kleine documenten met screenshots, zodat gebruikers zelf verder kunnen als een situatie zich herhaalt.

Een collega roemt zijn arbeidsethos. "Hij is altijd bereid te helpen, zelfs buiten kantooruren." De systeembeheerder herinnert zich een voorval rond tien uur 's avonds waarbij de productie stilviel omdat er een storing was. "Ik woon vlakbij, dus ik sprong op de fiets om te kijken wat er aan de hand was. Nu bleek de stickerrol er verkeerd om in te zitten. Dat is snel opgelost en is iedereen blij dat het probleem is verholpen."

Naar de cloud
    Een van de ontwikkelingen waar de systeembeheerder hard mee bezig is, is het nadenken over de cloud. "Ik was onder de indruk van de beheertools in Windows Server 2012. Er is een grote nadruk op Hyper-V gekomen. Het lijkt erop dat Microsoft lijkt te zeggen dat fysieke servers nauwelijks meer nodig zijn." En de cloud bij Gazelle? "Er is nog geen keus gemaakt voor private, publieke of hybride cloud. We hebben natuurlijk wel een aantal SaaS-applicaties draaien, maar in de nabije toekomst gaan we meer kijken naar bijvoorbeeld de eigen hosting in een private cloud."

Hij werkt jaarlijks diverse Microsoft Press-boeken door om bij te blijven bij ontwikkelingen. "Je bent eigenlijk altijd bezig en dan heb je weer zo'n blauw boek onder de arm. Maar dat houdt het wel boeiend", aldus Bikbergen. In de toekomst blijft hij hier ook mee bezig. "Ik zit met smart te wachten op de boeken over Windows Server 2012. Daar ben ik erg nieuwsgierig naar."

Administrator tokoroko's Avatar
    Uploads
    139

Re: Sysadmin 2012 (1): van MSX'je naar cloudbeheer

Sysadmin 2012 (2): de vlotte computernerd

Thomas van den Hurk is de tweede finalist van Systeembeheerder van het Jaar-verkiezing. Hij is volgens collega's makkelijk in de omgang en heeft een goed gevoel voor humor.

De 23-jarige Thomas van den Hurk werkt als systeembeheerder bij MyMicro Group die onder meer de webwinkel replacedirect.nl verzorgt. Hij is systeem-, netwerk- en applicatiebeheerder in ťťn. De rest van het ict-team bestaat voornamelijk uit webdevelopers. "Ik ben verantwoordelijk voor eigenlijk alles waar een stekker aan zit", vertelt Van den Hurk.

Van de grond af
    De webwinkel waar Van den Hurk voor werkt, levert allerlei accessoires voor mobiele apparatuur, waaronder accu's, opladers en beschermhoezen. Zijn werkdag begint met wat basiscontroles van onder andere het ERP-systeem, de monitoring en de back-ups. In de loop van de ochtend richt hij zich op incidenten, lopende zaken en ontwikkeling. Het bedrijf heeft 70 werkplekken die draaien op Windows 7.

Toen hij krap twee jaar geleden bij het bedrijf kwam, was de opbouw van een nieuw netwerk de eerste stap die gezet moest worden. "Het bestaande netwerk was behoorlijk verouderd", vertelt Van den Hurk. "Dus het eerste project was het opzetten van een nieuwe ict-infrastructuur. In samenwerking met onze partner hebben we toen gekeken wat nodig was en hebben we alles op basis van Cisco ingericht." Met bekabeling, routers en switches werd het netwerk van de grond af opnieuw opgebouwd.

Daarna nam hij de telefonie onder handen. De centrale die anno nu dienst doet, is de in het Nederlandse bedrijfsleven populaire Avaya IP Office. De laatste stap van dit opfrisproject was het vernieuwen van het serverpark. "Vanaf de start in 2003 is het bedrijf in rap tempo gegroeid van 5 naar 70 man. De nieuwe oplossing moest schaalbaar zijn en is deels gevirtualiseerd op basis van VMware. We hebben een iSCSI SAN ingericht met een cluster van fysieke servers met VMware ESX erop. Dat vormt de onderlaag voor de virtuele servers."

Liever in een team
    Computertechniek was al op de basisschool een hobby, zegt Van den Hurk. "Ik heb nooit zoveel met games gehad. Ik vond het veel leuker om een netwerkje in te richten en met de techniek bezig te zijn", licht hij toe. "Na de middelbare school heb ik gekozen voor een MBO4 opleiding tot ict-beheerder."

Hij is ook ondernemer en heeft een eigen bedrijfje als ict-dienstverlener. Van den Hurk zegt dat hij het leuker vindt om in een team te werken. "Dat was voor mij de reden om weer voor een baas te gaan werken". Het eigen bedrijf heeft hij ondanks dat niet helemaal losgelaten. "Ik doe het nog steeds op kleine schaal."

Vlotte computernerd
    Collega's met computerproblemen zijn blij als hun systeembeheerder ze verder helpt. "Onze vorige ict-beheerder zei steeds dat hij het had opgelost en dan was er nog niks veranderd", aldus een werknemer van MyMicro. "Maar Thomas is altijd alert en reageert snel als je een probleem hebt." Ze zijn blij met zijn sociale vaardigheden. Hij wordt omschreven als een "vlotte computernerd die op ons niveau meedenkt". En: "Hij heeft altijd een antwoord en brengt dat met humor".

De genomineerde beheerder herkent zich wel een beetje in het geschetste beeld. "Ik probeer problemen in makkelijke taal uit te leggen. Er wordt wel eens van ons ict'ers gezegd dat we slecht communiceren, dat vormt voor mij daarom juist een uitdaging." Het praten met gebruikers werpt zijn vruchten af, gezien de enthousiaste reacties van collega's. "Hij is altijd gezellig en een zeer gewaardeerde collega."

Problemen die Van den Hurk voor de voeten krijgt, zijn vaak issues met programmatuur. Hij noemt als voorbeeld de browser Chrome. "Dat vind ik fijne software om te gebruiken, maar beheertechnisch is het een verschrikking. Het programma zet data op plaatsen neer waar je het niet wilt hebben en dat veroorzaakt allerlei problemen", legt hij uit. De systeembeheerder vindt dat wel een boeiend aspect van zijn werk. "Dan stort je je daarop en dat is weer anders dan iets van gisteren. Geen dag is hetzelfde."

Meer de diepte in met security
    Een van de uitdagingen voor de ict is volgens Van den Hurk beveiliging in combinatie met Bring Your Own Device (BYOD). "Mensen nemen hun eigen apparaten mee, zoals smartphones en iPads, en prikken die in op het WiFi-netwerk. "Bedrijfsdata die op deze ongecontroleerde apparaten terechtkomt, ligt sneller op straat."

Het beveiligingsaspect spreekt hem dan ook zeer aan. "Ik zou meer de diepte in willen op het gebied van security." Binnenkort gaat Van den Hurk aan de slag als technisch consultant bij een automatiseringsbedrijf dat ook met de uitrol van glasvezelnetwerken bezig is.

Sinds zijn aantreden is de back-end van de webwinkel sterk verbeterd. "Aanvankelijk draaiden onze websites op twee webservers, als er dan eentje uitviel, bezweek de andere vaak onder de extra druk." Dat het bij ReplaceDirect soepel loopt, blijkt uit de verhalen van zijn collega's. "Als er al enige problemen zijn, kan hij ze normaal gesproken meteen oplossen. Dit komt echter zelden voor omdat hij alles zo heeft ingericht dat het allemaal geweldig werkt. Sysadmin van het jaar dus!"