Joop Braakhekke tegen Spuiten en Slikken

Joop Braakhekke vindt dat ordinaire programma’s als Spuiten en Slikken gelijk van de buis af moeten. Dat vertelt de topkok aan Mikro Gids. Braakhekke vindt dat die programma’s het tv-aanbod verloederen, en dat is volgens hem een grote zonde. “Programma’s als Spuiten en Slikken en Oh Oh Cherso gaan voor mij te ver. Ik vind het platte, ordinaire programma’s die niets toevoegen; echte producten van de welvaartsmaatschappij van nu waarin alles maar schijnt te moeten kunnen.”

De sfeer van die programma’s werkt volgens Braakhekke ook door in het dagelijks leven. “Zowel in restaurants als het dagelijks leven vind ik de mensen zo luidruchtig en opgepimpt geworden. Het kan allemaal wel een tandje lager, vind ik.”

“Vooral in de grote stad zijn mensen zo opgefokt en snel geďrriteerd dat ze al bij het minste of geringste met hun vinger beginnen te zwaaien. Die frustratie komt grotendeels door de tijd waarin we leven; alles gaat tegenwoordig zo snel als een lichtflits. Maar dat is niet goed.”

Hij pleit ervoor om terug te gaan naar de ouderwetse tijd. “In vroeger tijden behoorde de heer als eerste binnen te komen, om de dame te kunnen beschermen, mocht dat nodig zijn. Ook stond de heer even op als de dame terug aan tafel kwam na een wc-bezoek. Dat is er niet meer bij.“