Wikipedia-oprichter dreigt met versleutelen dataverkeer

Oprichter Jimmy Wales dreigt het verkeer tussen 'zijn' Wikipedia en Groot-BrittanniŽ te versleutelen als een wet wordt aangenomen die ISP's verplicht het internetgebruik van burgers op te slaan.

De Britse regering heeft een wetsvoorstel gemaakt waarin ISP's de verplichting krijgen elke website die hun klanten bezoeken voor een jaar lang op te slaan. Niet alleen de websites maar ook elke losse webpagina moet een jaar lang opgeslagen blijven. Bij Wales komt daardoor de stoom uit de oren.

"Als we merken dat Britse IPS's het mandaat krijgen om elke losse webpagina die je leest op Wikipedia op te slaan, weet ik zeker dat we direct een standaard versleuteling zullen aanbrengen in alle communicatie met de UK", zei Wales tegen leden van het Britse parlement volgens de Huffinton Post. Dergelijke versleuteling zou simpel geÔmplementeerd kunnen worden.

'Niet verwacht van Westerse democratie'
Het wetsvoorstel, geheten de Communications Data Bill, is volgens Wales te bizar voor woorden. "Een dergelijke dataretentiewet is niet bepaald iets dat ik had verwacht van een westerse democratie. Het is iets dat ik had verwacht van de IraniŽrs of de Chinezen."

Wales verwacht dat er meer sites overgaan tot standaard encryptie als de Britse wet doorgaat. The Guardian meldt dat ook internetbedrijven als Vodafone en Virgin bezwaren tegen de wet hebben, voornamelijk vanwege de kosten waardoor zij een achterstand op de concurrentie krijgen.

Bang voor profielendatabase
De London Internet Exchange (Linx) is zelfs bang voor profiling, het maken van profielen van burgers door de overheid of bedrijven die gebaseerd is op de pagina's die mensen bekijken op het internet. Een kwaadwillende zou eventueel toegang kunnen krijgen tot zo'n database, wat weer "een serieuze bedreiging oplevert voor de nationale veiligheid."