Mislukte test leidt tot nieuwe privacyklachten bij KPN

KPN heeft gistermiddag direct alle diensten van Mijn Hi offline gehaald na nieuwe klachten van klanten die andermans gegevens konden zien. Het probleem is vanochtend hersteld. Het ging "om een test".

Alle diensten van Mijn Hi zijn donderdagmiddag rond 17.00 uur uit voorzorg uit de lucht gehaald na wat KPN een mislukte testsituatie noemt. Het gevolg was een nieuwe reeks meldingen van klanten die persoonlijke gegevens van andere klanten te zien kregen. Dit privacyprobleem had KPN eerder in augustus, toen de MijnKPN-app lek bleek.

Verkeerde belgegevens zichtbaar
Opnieuw gaat het om een flinke groep klanten. KPN heeft vrijdagochtend het exacte aantal nog niet in kaart. "We hebben ongeveer tussen de 10 en 20 meldingen binnengekregen van klanten die een gedeelte van andermans gegevens in konden zien. Wat natuurlijk absoluut niet de bedoeling is. Daarom hebben we direct actie ondernomen en de dienst uit voorzorg offline gehaald", meldt woordvoerster Renska Algra aan Webwereld.

Vrijdagochtend vroeg waren de problemen hersteld en is de dienst weer beschikbaar. KPN spreekt van een testsituatie die niet naar behoren verliep. Wat er getest werd wil het bedrijf niet loslaten. Wel laat KPN weten een onderzoek te zijn gestart en biedt het alle klanten van dochteronderneming Hi excuses aan.

Snelle reactietijd
Opvallend is de reactietijd van de telco. Waar de problemen bij MijnKPN maandenlang onopgelost bleven, werd dit keer snel gereageerd en gezorgd voor een oplossing. "Of we geleerd hebben van de eerdere problemen met MijnKPN? In de zin dat we meteen actie hebben ondernomen wel. Onze eerste prioriteit was om te kijken wat er de hand was. Alles is nu hersteld en we zullen extra maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen."

Via Mijn Hi, dat zowel een webportal als een mobiele applicatie heeft, kunnen klanten van Hi onder meer hun belstatus bijhouden. Een populaire dienst volgens KPN. Meer dan een half miljoen Hi-klanten, voornamelijk jongeren, loggen maandelijks in op de Mijn Hi-omgevingen.