Eutelsat pulls plug on Iranian TV

Editor | 16-10-2012

Only days after it appealedappeal to international regulatory authorities to intervene to put an end to constant jamming of satellite signals by Iran, Eutelsat, along with Arqiva, is to end broadcasts of channels belonging to the Islamic Republic on its HOT BIRD craft.
The Paris-based satellite operator says that since May 2009 its network has suffered from deliberate interference by international networks, including BBC Persia, the Voice of America's Persian service and Radio Free Europe/Radio Liberty's Radio Farda. It has condemned the practice of deliberate interference with broadcast signals, which has ramped up over the last few weeks, as “a violation of rules” of the International Telecommunication Union (ITU).

The decision to pull the plug on Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB)was based on reinforced European Union (EU)Council sanctions and a confirmation by France's broadcasting authority, the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel, that the Sahar 1 TV channel that broadcast in IRIB’s multiplex of TV and radio services should be permanently switched off. Moreover, Ezzattolah Zarghami, head of IRIB, was included in the list of EU-sanctioned persons disclosed on March 23, 2012, following a violation of human rights by IRIB in its programming.
IRIB has been informed of the termination of its contract. As a French company, Eutelsat is bound to comply with instructions from the French broadcasting authority and transmissions through the HOT BIRD transponder have ceased.