Results 1 to 2 of 2

Thread: Waarom je wel / niet moet upgraden naar Windows 8

Administrator tokoroko's Avatar
    Uploads
    139

Post Waarom je wel / niet moet upgraden naar Windows 8

Waarom je wel moet upgraden naar Windows 8

Vanaf vandaag kun je upgraden naar Windows 8. Er wordt lauw gereageerd op het nieuwe besturingssysteem, maar er zijn wel degelijk redenen om over te stappen.

De meningen zijn flink verdeeld over het Startscherm. En ik moet toegeven dat ik daar eerst ook mijn bedenkingen bij had, maar toen ik eenmaal doorhad dat het Windows 8 Startscherm simpelweg een vervanging is van het oude Startmenu, verdween mijn reserve tegen Windows 8. Het Startscherm is plat in plaats van hiėrarchisch, net als vroege versies van Windows. Maar door het versimpelde ontwerp is het nu veel beter bruikbaar. Of je nu een touch-screen gebruikt, een laptop met touchpad of een scrolwiel op en muis, het opstarten en beheren van applicaties gaat heel gemakkelijk. En als je niet zonder het Startmenu kunt, dan klik je gewoon rechts in de linker onderhoek van het Startscherm. En voila, daar heb je een vereenvoudigd Startmenu.

De vele kleine verbeteringen maken het de desktopgebruiker makkelijk. Zo kun je in het Filemenu in de File Manager zien wat je de laatste tijd allemaal hebt geopend. Klik op het Homemenu en je krijgt een lijstje van veelgebruikte opdrachten. Heb je het control panel nodig? Ga met de muis naar de linker onderhoek en klik met rechts, of gebruik de sneltoets Windows-X, en het vereenvoudigde Startmenu verschijnt met veelgebruikte desktopopdrachten.

Als je een applicatie niet snel kunt vinden met de muis, typ de naam en je vindt het direct via search.

Onder de motorkap
    De grootste verbeteringen in Windows 8 zitten onder de motorkap. Het nieuwe grafische subsysteem, dat DirectX gebruikt om alle tekst en windows te renderen, zorgt ervoor dat het besturingssysteem sneller reageert als je windows verplaatst of door het startscherm heen scrolt. Internet Explorer 10 en Microsoft Office voelen ook sneller aan.

Printen gaan significant beter, dankzij het zogenoemde extensible print-class driver framework. Windows 8 hoeft niet meer duizenden individuele printer drivers in de gaten te houden, maar maakt gebruik van een enkele class driver om verschillende soortgelijke printers aan te sturen. Verder is de user interface voor het beheren van print jobs en features veel simpeler geworden dan in Windows 7.

Met het nieuwe Storage Spaces kunnen gebruikers redundant storage aanmaken op drives met verschillende grootte die aan verschillende interfaces kunnen worden gehangen. De storage pools die je dan krijgt beschermen je data tegen kapotte schijven. File History, een andere opslag-feature, maakt het backuppen simpeler en makkelijker.

Nog een opmerkelijke verbetering is het vernieuwde systeem voor de refresh. Hiermee kun je het systeem terugbrengen naar een clean install of een bijna clean install, als een slecht geschreven applicatie het heeft gemolesteerd. En dat kan dus met behoud van al je bestanden en settings. Als je verder niet bang bent om met de command prompt te werken, dan kun je precies aangeven wat je wilt behouden in het ververste systeem en wat je wilt overslaan.

Touch
    Windows 8 biedt een echt tienvingerig multitouch-systeem dat uitstekend werkt. Skeptische pc-gebruikers herinneren zich misschien de Tablet PC van Microsoft, die onhandig en omslachtig was om mee te werken. Maar Windows 8 is heel andere koek. Touch is een integraal onderdeel van de hele ervaring en is er niet achteraf nog eens bovenop geschoefd.

Een gemeenschappelijk ecosysteem
    Het gemeenschappelijk app ecosysteem dat draait op pc's, tablets en zelfs telefoons lanceert Microsoft in het tweede decennium van de 21ste eeuw. Verstokte pc-gebruikers jammeren nu over de veranderingen in hun desktopsysteem, maar ondertussen is de manier waarop je door een telefoon of tablet navigeert hetzelfde als waarop je je pc of laptop gebruikt. Dat maakt het leven net even wat makkelijker.

Administrator tokoroko's Avatar
    Uploads
    139

Re: Waarom je wel / niet moet upgraden naar Windows 8

Waarom je niet moet upgraden naar Windows 8

Vanaf vandaag kun je upgraden naar Windows 8, maar niet iedereen zit te wachten op een hele nieuwe ervaring.

Ik schrijf dit in een Microsoft Word 2010 venster dat minder dan mijn halve scherm beslaat. Er zijn ook twee Chrome-vensters zichtbaar - een met mijn inbox en een met artikelen die relevant zijn voor dit artikel - en tot slot zie ik Windows Media Player, die laat zien dat ik luister naar de zevende symfonie van Beethoven. Met een paar klikken kan ik heel makkelijk bij elk programma dat op mijn machine is geļnstalleerd.

Je raadt waarschijnlijk al dat ik niet werk op een machine met Windows 8. Een versie daarvan staat op een test-pc, maar voor de pc waarop ik werk heb ik een krachtig en veelzijdig os nodig waarmee ik de programma's en windows zo kan ordenen als ik wil. Windows 7 is zo'n besturingssysteem, Windows 8 is het niet.

Windows zonder windows
    Blijkbaar heeft niemand bij Microsoft begrepen dat Windows Windows heet omdat het windows heeft?

Dat is misschien een heel voor de hand liggend feitje dat verwijst naar de tijd voordat de genieėn in Redmond op het idee kwamen om ons op te zadelen met de 'Interface Formerly Known as Metro' (in het vervolg zal ik hieraan refereren als IFKaM). Het Windows 8 startscherm heeft geen windows. Je kunt er hoogstens twee programma's mee naast elkaar zetten, en zelfs dat is onmogelijk als de horizontale resolutie van je scherm kleiner is dan 1366.

Maar het gebrek aan windows is niet het ergste aan IFKaM. Het Startscherm kun je nog steeds zo organiseren dat alle zakelijke programma's, je tools en media players in aparte groepen staan, maar met IFKaM kun je je programma's niet hiėrarchisch ordenen, zoals folders op je harde schijf of submenu's in het Startmenu. In plaats daarvan moet je er genoegen mee nemen dat alles direct op je scherm zichtbaar is.

De gemankeerde Windows desktop
    Windows 8 houdt nog wel de oude user interface aan, die nu officieel Desktop heet, maar het is wel een kreupele versie. Je kunt Desktop niet instellen als je standaard interface. Je kunt er niet direct naartoe booten en je kunt Windows ook niet afsluiten vanuit Desktop. Aan de andere kant kun je wel je bestanden beheren in Desktop, terwijl er in IFKaM geen equivalent is van Windows Explorer.

Tot overmaat van ramp heeft Microsoft ook nog het Startmenu verwijderd, als je even niet let op de geminimaliseerde versie daarvan, die 'simplified start' heet. Het Startmenu is voor het eerst verschenen in Windows 95 en sindsdien is het steeds verbeterd. Het is intussen uitgegroeid tot een briljant stukje gemak.

Bedenk wat je allemaal kunt doen met het Startmenu in Windows 7. Je kunt shortcuts naar programma's bovenaan zetten, maar dat hoeft niet omdat de programma's die je vaak gebruikt toch al bovenaan komen te staan. Elke shortcut bevat weer een menu van onlangs gebruikte en vastgepinde bestanden.

Twee verschillende systemen zonder samenwerking
    Om het allemaal nog erger te maken werken de twee verschillende interfaces niet goed samen. Je kunt niet zomaar ongestraft van interface wisselen.

Zo heeft Windows 8 twee versies van Internet Explorer, een voor elke omgeving. Maar die twee werken niet goed samen. Als je in de Desktopversie een favoriet aanmaakt, dan bestaat die alleen in de Desktopversie. In de IFKaM-versie kun je ook nog een webpagina vastzetten op het Startscherm, waardoor het daar nog voller wordt.

Het had zoveel beter kunnen zijn
    Microsoft heeft de plank volledig misgeslagen. We hebben geen verwarrende mix nodig van Desktop en IFKaM-applicaties. We hebben een OS nodig dat van interface wisselt als jij wisselt van hardware.

Je zou het allemaal zelf moeten kunnen instellen, en iedereen zou zelf moeten kunnen kiezen onder welke voorwaarden die verandering plaatsvindt, en je zou ook de mogelijkheid moeten krijgen om de interface te houden waarop je je thuisvoelt.

Maar helaas, daar heeft Microsoft niet voor gekozen. Dus blijf ik bij Windows 7 zolang dat mogelijk is, en ik hoop dat het bedrijf alles rechttrekt in windows 9 (of beter nog, in Windows 8 SP1). En doet Microsoft dat niet, dan kunnen we altijd nog uitwijken naar Apple of Linux.