De NS heeft de website filewissel.nl gelanceerd (nog in bta-fase) waarop bijgehouden wordt of de auto of de trein de snelste optie is. Het maakt hierbij gebruik van live-informatie die door TomTom wordt geleverd.

TomTom levert live-informatie over de toestand op de weg aan de Nederlandse Spoorwegen zodat er berekend kan worden of het ov of de auto de snelste optie is. Uiteraard ziet de NS graag dat meer reizigers de trein nemen maar NS Zakelijk directeur Joost Ravoo stelt de het ook eerlijk gemeld wordt als reizen met de auto op een bepaald traject sneller is. Volgens Joost Ravoo denken reizigers vaak onterecht dat ze met de auto sneller zijn. Ravoo claimt dat het openbaar vervoer voor de randstad juist vaak een snellere optie is. Hij stelt dat op sommige trajecten de trein zelfs twee keer zo snel is. Reistijd naar het station wordt ook meegenomen in de berekening, storingen bij de NS en parkeertijd (nog) niet.

Eerlijk advies

Dat de NS eerlijk is in zijn advies, blijkt uit de berekening voor de reistijd van ondergetekende. Met de auto zou ik op mijn traject een kwartier sneller zijn (zie afbeelding) hoewel de NS er dan wel van uit gaat dat ik mijn fiets meeneem in de trein; niet echt ideaal in de spits als dat geen vouwfiets is.

Probeer Filewissel.nl zelf maar bedenk wel dat de site nog in een bta-fase is.

[Via: Hyped]