BBC Radio 1 ligt momenteel flink onder vuur, omdat het de nieuwe single ‘Candy’ van Robbie Williams niet draait. Volgens ochtenddeejay Nick Grimshaw is de zanger niet relevant voor de doelgroep van de zender, ondanks hij momenteel op één staat in de hitlijsten. Williams zelf kan zich wel vinden in het besluit.

“Bij de 13- en 14-jarigen is Robbie Williams (38) niet relevant. Zij hebben One Direction en Calvin Harris”, zo liet Grimshaw dinsdag aan 5 News weten. “Ik vond Take That ook leuk toen ik klein was, maar ik ben nu geen klein jongetje meer.” Daarnaast liet de 28-jarige deejay weten dat dit de reden is waarom de nieuwe single Candy van Robbie Williams niet op de playlist van Radio 1 staat.

Zijn nieuwe single werd de afgelopen week zo'n 130.000 keer verkocht en staat hierdoor op de eerste plaats van de Britse hitlijsten. Het is zijn veertiende nummer 1 hit en de eerste nummer 1 in acht jaar voor de zanger. Het niet draaien van de nieuwe single van Robbie Williams wordt gezien als onderdeel van een strategische herpositionering van Radio 1.

De publieke jongerenzender probeert om zich meer op jongeren te richten. De afgelopen jaren lag het station regelmatig onder vuur omdat het op een te oud publiek mikte. In september werd ochtenddeejay Chris moyles (38) dan ook vervangen door de tien jaar jongere Nick Grimshaw.

Het besluit van Radio 1 om Williams te bannen stuit echter op veel onbegrip. Voormalig Capital FM middagdeejay en huidig Magic 105.4 ochtenddeejay Neil Fox liet aan Radio Today weten: “Ik ben geen stem van de jeugd, maar Radio 1 is gek dat het zijn nieuwe plaat niet draait. Hij is zelfs nog populair als One Direction al uit elkaar is.”

Robbie Williams zelf kan zich wel vinden in het besluit van Radio 1. "Ik pas niet in het beleid en dat vind ik prima. Als ze nooit meer een nummer van mij draaien, bedank ik ze voor hun steun", zegt de zanger tegenover de Britse editie van Metro. "Als ze me nog wel draaien, hebben ze ook mijn zegen. Het is niets persoonlijks, maar ik wil ze toch op het hart drukken om dan ook geen Madonna en Coldplay te draaien. Als ze dat doen, breek ik hun benen", grapte de Williams.