Na een golf van kritiek over het beŽindigen van de 64-bit-versie van Firefox voor Windows, heeft Mozilla besloten wel nightly builds te blijven bouwen van de experimentele browser.

Browserfabrikant Mozilla gaat Firefox 64-bit voor Windows alleen in ontwikkelaarsversies uitbrengen. Door 64-bit wel als nightly builds te produceren, hoopt de browsermaker de kritiek te pareren die oplaaide toen Mozilla aankondigde 64-bit Firefox maar in z'n geheel te schrappen. Want ondanks de beslissing van het bedrijf, was er veel interesse in deze variant.
Wel 64-bit nightly builds

"Nadat ik mijn beslissing aankondigde om te stoppen met 64-bit-nightlies voor Windows, kreeg ik behoorlijk wat negatieve feedback", schrijft Mozilla-manager Benjamin Smedberg op het Google Groups-forum mozilla.dev.apps.firefox. Mozilla heeft niet de resources om de builds actief te ondersteunen, maar het kost de makers ook niet veel moeite om de nightlies wel te maken, stelt Smedberg.

De officiŽle release van Firefox voor Windows blijft een 32-bit-versie die compatibel is met 64-bit Windows. Ontwikkelaars die de testversies draaien worden volgens de plannen van Mozilla naar het 32-bit-kanaal gemigreerd. Mensen die toch de 64-bit-versie willen gebruiken, moeten hierna de 64-bit nightly apart downloaden.
Geheugengrens bij 32-bit

Mozilla wilde de stekker uit de 64-bit-versie trekken omdat er veel plug-ins niet beschikbaar zijn voor 64-bit en de add-ons die wel beschikbaar zijn te vaak voor een crashende browser zorgen. Bovendien vindt het bedrijf dat de 64-bit-ondersteuning vanwege extra crashes - en omdat het lastig is de issues te scheiden van de 32-bit-problemen - nooit zo goed kan zijn als de reguliere ondersteuning.

Om die reden gooide Mozilla een maand geleden de handdoek in de ring. Maar veel ontwikkelaars hebben het extra virtuele geheugen nodig dat een 64-bit-versie kan bieden. De 32-bit-versie is beperkt tot 4 GB en ontwikkelaars lopen regelmatig tegen die grens aan, zo blijkt uit de reacties op Mozilla's eerste aankondiging.