De Top 30 op de Vlaamse familiezender Radio 2 krijgt voor het is in de geschiedenis een vrouwelijke presentatrice. Vanaf zaterdag 5 januari 2013 neemt Caren Meynen de presentatie voor haar rekening. Ze volgt Dieter Vandepitte op, die bijna negen jaar lang de 30 populairste platen op een rijtje zette.

De Radio 2 Top 30 startte op 2 mei 1970 als de BRT Top 30. Opvallend is dat de lijst, net als de meeste Nederlandse hitlijsten, altijd een mannelijke presentator heeft gehad. Dit waren achtereenvolgend Roger Troch, Paul Verbrugghe, Johan de Maeyer, Guy de Vinck en Alain Claes.

Sinds 2004 nam Dieter Vandepitte de presentatie van de Radio 2 Top 30 voor zijn rekening. “Het was een droom die uitkwam voor mij. Als kind luisterde ik sowieso elke week, en keek ik toen enorm op naar Guy Devynck. De "Top 30" is al jaren een van de best beluisterde programma’s met meer dan een miljoen luisteraars, dus het was elke week kicken."

Afgelopen zaterdag maakte Vandepitte bekend te gaan stoppen met de presentatie van de Radio 2 Top 30. Na bijna negen jaar geeft hij de fakkel door aan Caren Meynen. De lijst krijgt hiermee zijn allereerste vrouwelijke presentatrice.

Meynen werd bekend als veejay bij TMF en als presentatrice bij Radio Donna. Bij de voorloper van MNM presenteerde ze onder meer de ochtendshow (samen met Peter Verhulst), een middagshow en de Ultratop 50. Sinds 2011 is de presentatrice op Radio 2 te horen, waar ze momenteel een avondshow presenteert. [RS/Radio.NL]