Storing Mijn UWV duurt al een week

Mijn UWV is na een mislukte softwareupdate al een week offline. De overheidsinstelling heeft vanwege de aanhoudende problemen besloten een nieuwe portal op te tuigen.

Door een langdurige storing kan er nog altijd niet worden ingelogd op Mijn UWV. De portal waar uitkeringsgerechtigden onder meer hun betaalspecificaties kunnen inzien heeft dagelijks gemiddeld 18.000 tot 20.000 gebruikers. Nederland kent 1,2 miljoen uitkeringsgerechtigden. Vacaturesite Werk.nl, ook onderdeel van de UWV-sites, is wel bereikbaar.

Het UWV heeft inmiddels besloten de informatie over betalingen per post op te sturen en bouwt ondertussen de portal helemaal opnieuw op. De overheidsinstelling kan geen indicatie geven wanneer de nieuwe omgeving klaar is.

Geen prognose

De storing blijkt hardnekkiger dan verwacht. "Vorige week dinsdag is er een softwareupdate uitgevoerd om de performance te verbeteren. Sindsdien is inloggen niet meer mogelijk. De noodzakelijk oplossing is het steentje voor steentje opnieuw opbouwen van Mijn UWV, dat vervolgens ook goed moet worden getest. Daar wordt nu dag en nacht aan gewerkt", meldt UWV-woordvoerder Wessel Agterhof aan Webwereld.

Uitzicht op een oplossing is er nog niet. Mijn UWV werkt qua software normaal gesproken met een Oracle-database, .NET-framework en een Windows-besturingssysteem met x86-processoren. Agterhof: "Door de softwareproblemen bleek ook de hardware te zijn aangetast. Onze leveranciers kunnen ons nog geen prognose geven wanneer alles weer werkt."

Sancties afgeschaft

Het UWV probeert nu zijn dienstverlening per telefoon en Webcare-team af te handelen. Na de digitalisering van de overheidsdienst worden wijzigingen van bijvoorbeeld ziekmeldingen of tijdelijk verricht werk doorgegeven via Mijn UWV. Mensen met een WW-uitkering zijn verplicht dit te doen, op last sancties zoals de korting op de uitkering. Deze sancties zijn vanwege de storing tijdelijk afgeschaft.