Brazil's pay-TV operators facing cross-ownership problems

Iñaki Ferreras | 30-11--0001

Brazil's telecoms regulator Anatel has reported that out of 149 pay-TV operators in the country, 27 also own radio stations, thus contravening the country's new SeAC law which forbids the cross-ownership of TV and radio stations.

The operators in question include Globo with Net and Sky, SBT with TV Alphaville, and Band with TV Cidade.
Of the 149 companies polled by Anatel, 137 responded, two asked for an extension to respond, and ten ignored the official communication, reports Next TV Latam.

Globo and Sky/DirecTV recently reached an agreement whereby Globo will abandon the control it has in the DTH sector in order to abide by SeAC law. Free-to-air (FTA) broadcaster SBT also presented a plan by which it would abide by the law by passing the control of TV Alphaville.

According to the new law, telcos can only control 30% of the capital in an FTA channel, while broadcasters can own up to 49% of the shares in a pay-TV company.