D66 wil weten waarom de programmagegevens van de Nederlandse publieke omroepen niet meer in Belgische TV-gidsen worden vermeld. De partij vindt die ontwikkeling zorgelijk.

De partij komt met de kamervragen omdat de programmagegevens van Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 sinds vorige week niet meer te vinden zijn in diverse Vlaamse tijdschriften en kranten. De tv-zenders worden nog gewoon overal doorgegeven.

Gegevens NPO plots veel duurder

De NPO stelt dat het wettelijk is toegestaan om bij hernieuwing van contracten haar beleid te veranderen. De NPO probeert met het oog op de haar opgelegde bezuinigingen andere inkomsten te verkrijgen. De nieuwe tarieven die de NPO voor aanlevering van de gegevens aan de Vlamingen vraagt, zijn gigantisch gestegen. In het geval van het Belgische Persgroep Publishing betekent dit een prijsverhoging van 15.000 tot 700.000 euro per jaar. Dit heeft vooralsnog averechts gewerkt want de Belgische uitgever neemt nu eenvoudigweg niets meer af. D66 wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat er aan kan worden gedaan.