Arabsat claims signal jamming originates in Ethiopia
Rebecca Hawkes
| 30 May 2014
Television transmissions from channels carried by Arabsat have suffered intentional signal interference from international jammers based in Ethiopia, according to the regional satellite operator.

The Saudi-based organisation says it resents the "illegal act" and expressed surprise at this "vandalism", given there are no Ethiopian or Eritrean channels among the direct-to-home (DTH) satellite bouquets broadcast via Arabsat.

"This jamming may be aimed at some opponents' channels for one of the two countries' channels that are broadcast on board satellites near Arabsat 26 East neighbourhood or on board other satellites which Arabsat has no relation with," a statement said.

Qatar's first satellite Es'hail 1 operates from the 25.5 degree East orbital location and, among other channels, carries news network Al Jazeera, which has been subject to intentional signal interference in previous years.

The International Telecommunication Union and Arab League have both been informed of the satellite jamming, and Arabsat says it will not hesitate to take legal action against the culprits.