Het enthousiasme en de hunkering naar nieuwe technologie lijken in ieder geval bij de iPhone-rijen voor sommige winkels in New York vervangen te zijn door geruzie en verdachte handelspraktijken.

Want de beelden van filmmaker Casey Neistat leveren een bedenkelijk tijdsbeeld op. Bij verschillende rijen voor Apple Stores in New York slapen mensen in vuilniszakken op straat, maken onderling ruzie, worden uitgescholden door een agent ("you fucking stink") en zelfs een hardhandige arrestatie en een doodsbedreiging komen voorbij.

Dit staat in schril contrast met het enthousiaste publiek dat zo prettig gestoord was om dagenlang voor eerdere iPhones in de rij te gaan staan. Maar de hunkering naar nieuwe gadgets is bij de winkels in deze video vervangen voor doorverkopers, veelal Chinese Amerikanen die geen Engels spreken. Eenmaal binnen worden de twee iPhones de man altijd contant afgerekend. En even later op straat doorverkocht.

Eenzijdig gemonteerd

Het is moeilijk te zeggen of de eenzijdig gemonteerde video representatief is voor alle rijen in New York. De ongetwijfeld ook aanwezige tech-liefhebbers, van welke achtergrond dan ook, zien we niet terug in de zes en een halve minuut durende video. China Town in Manhattan telt alleen al een kleine 150.000 Chinese immigranten.

Ook de filmmaker zelf relativeert zijn video. "Ik denk niet dat Apple, de community of één van mensen in de rij iets verkeerd doen. (...) Ik kan me inleven met de ambities van diegene die bereid zijn om in de rij te zitten voor geld. Sinds het maken van deze video heb ik meerdere verhalen gelezen over de verkoop van de iPhone 6 voor 3 of 4 keer de prijs", schrijft Neistat, die zich vorig jaar ook al hardop verbaasde over de door hem gefilmde rijen voor de iPhone 5S.