Veel UPC-klanten klagen op sociale media over de slechte communicatie van het kabelbedrijf over de zenderwijzigingen die vandaag zijn doorgevoerd. Hierdoor is de internetsite van UPC slecht bereikbaar.




De meeste onvrede is er onder UPC-klanten die het ongecodeerde DKTV-zenderpakket gebruiken. Omdat UPC vanaf 1 april de HD-zenders als eerste in de zenderlijst plaatst, zijn de SD-versies verplaatst van zenders die ook in HD-kwaliteit beschikbaar zijn. Deze zijn nu vanaf voorkeuzepositie 925 in de zenderlijst te vinden. In de oude situatie kon men bij het DKTV-zenderaanbod vanaf voorkeuzepositie door het DKTV-zenderaanbod zappen. Omdat alleen NPO 1 HD, NPO 2 HD en NPO 3 HD onderdeel van het ongecodeerde zenderaanbod uitmaken, krijgen veel UPC-klanten op voorkeuzepositie 4 een zwart beeld met de melding gecodeerd kanaal. Voor RTL 4 en overige zenders dient men over te schakelen naar voorkeuzeposities boven 925. Lokale omroepen zijn vanaf voorkeuzepositie 325 te vinden, de regionale omroepen vanaf 701. Ondanks dat het DKTV-zenderaanbod bij UPC feitelijk ongewijzigd is, zorgt de aanpassing voor problemen bij veel klanten.



UPC maakte voorkeuzeposities SD-kanalen niet bekend



Slechte communicatie van UPC is de oorzaak van de onrust onder klanten. Zo communiceerde het kabelbedrijf niet dat SD-kanalen vanaf 1 april naar voorkeuzeposities boven 925 zouden verhuizen. In een flyer en PDF-file met het nieuwe zenderoverzicht wordt hierover niets gemeld. Tevens klaagt een deel van de klanten dat men tot nu toe nooit over de zenderwijziging door het kabelbedrijf is geļnformeerd. In een brief die een deel van de klanten vandaag over de integratie naar Ziggo heeft gehad, staat dat niets aan het zenderaanbod gaat wijzigen. Dat is feitelijk juist, maar roept vragen op bij klanten die vandaag met voorkeuzepositie-wijzingen zijn geconfronteerd. Mede door deze onduidelijkheid was de internetsite van UPC woensdag slecht bereikbaar. In de avonduren verslechterde de situatie nadat UPC klanten aan het eind van de middag een mail stuurde over de zenderwijziging met een link naar de eigen internetsite.