Globovision shrugs off Venezuela's political pressures

DetailsJuan Fernandez Gonzalez | 21 May 2015

Amidst Venezuela's stringent press regulations and political pressures, the television news network, Globovisión, has been described as having "no significant bias in favour of the government or the opposition" by a recent study published by American University's Centre for Latin American and Latino Studies (CLALS).

The report, Bias or Neutrality? An Assessment of Television News Coverage in Venezuela by Globovisión, was released at the National Press Club in Washington, DC, by CLALS' director Eric Hershberg and his team of research fellows Michael McCarthy and Michael Danielson, experts in Venezuelan and Latin American politics. The research carried out an examination covering the period from the autumn of 2013 through to the summer of 2014.

Through quantitative and qualitative analysis, the researchers examined 88 hours of Globovisión's primary weekday and weekend evening news programmes that aired over four distinct periods of time identified as "critical junctures". They included the 2013 municipal elections, opposition street demonstrations in early 2014, international efforts to convene talks between the government and opposition in the spring of 2014, and the shortages of basic goods during the summer of 2014.

Overall, in spite of some missing information, the study states that Globovisión "covered the most important issues and problems facing the country".

Shifting away from the previous ownership's overtly pro-opposition perspective, the study establishes that Globovisión under present ownership provided balanced coverage of the issues facing Venezuela today. When new owners came to the network in summer 2013, a wave of lay-offs and resignations placed the channel in a delicate situation.