Windows 10 bespioneert je kind

Tieners hebben toch geen privacy nodig?

Je kind bespioneren wordt een stuk makkelijker met Windows 10. Alles wat je tiener uitspookt op het internet wordt netjes per mail wekelijks naar je toegestuurd. Lijkt ons goed voor de familiebanden.

In Windows 10 zit een feature die aan ouders doorgeeft welke websites hun kinderen bezoeken, welke apps ze gebruiken (en hoe lang) en hoe lang ze de computer gebruiken. Wekelijks ploft er dan een mailtje in je inbox met alle data. Zo kom je er bijvoorbeeld al snel achter dat je kind op zoek is naar antwoorden op essentiŽle levensvragen, zoals seksuele voorkeuren en "hoe vertel ik mijn ouders dat ik zwanger ben". Dat laatste lost zichzelf dan wel op.

De feature staat default aan bij familie-accounts. Volgens The Independent merkten ouders pas dat er zo'n spionagetool in Windows 10 zat toen ze plots dergelijke ongevraagde mailtjes binnen kregen. Zij vinden het schokkend dat ouders op die manier de privacy van hun kinderen kunnen schenden.

Business Insider heeft zich ervan vergewist dat de feature inderdaad bestaat en werkt zoals The Independent beschrijft. De tool staat beschreven in de Windows 10-documentatie.