Talentvolle IT'ers rijpen het beste in een proeftuin

'Het is werk, maar zo voelt het niet voor mij.'

Wat gebeurt er als je talentvolle IT'ers laat werken in een omgeving waar vrijuit geŽxperimenteerd kan worden? De mooiste innovatieve ideeŽn komen tot leven.

Om het innovatieproces binnen alle lagen van de bank verder te stimuleren, moedigt het management haar werknemers aan buiten de gebaande paden te denken en de status quo uit te dagen. Dat zegt Luka Ristic, IT-trainee bij ING. Ristic is een jonge talentvolle IT'er die bewust voor ING heeft gekozen. "Ik ben in 2013 afgestudeerd en ik wilde op een plek werken waar ik vanaf de eerste werkdag veel verantwoordelijkheid zou krijgen en kan werken aan uitdagende projecten. ING bood mij die kans.", zegt Ristic

Kweekvijver voor jong talent

De jonge IT'er neemt deel aan het ING International Talent Programme (IITP), een driejarig traineeship waarin jong talent wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. "Tijdens het traineeship maken we kennis met verschillende afdelingen van de bank, in zowel binnen- als buitenland. Zo raken we bekend met het reilen en zeilen van de organisatie. Ook komen we jaarlijks tijdens conferenties bij elkaar om te leren over de verschillende facetten van de financiŽle sector.

Het ING-Traineeship

- het ING International Talent Programme (IITP) is een driejarig traineeship.

- Het programma bestaat uit de vijf onderdelen: Risk, Commercial Banking, Retail Banking, Finance en IT.

- Aan het traineesip gaat een strenge selectieprocedure vooraf, bestaande uit vijf rondes.

- Na elke ronde krijgen kandidaten uitvoerige feedback over hun prestaties.

- Trainees zijn zelf ook betrokken bij het interviewen van nieuwe kandidaten.

Het is een uitdagend programma, waarin talentvolle IT'ers volop ruimte krijgen zich verder te ontwikkelen, vertelt Ristic. Het driejarig programma bestaat uit de richtingen Risk, Commercial Banking, Retail Banking, Finance en IT. Aan het traineeship gaat een strenge selectieprocedure vooraf. Om aan het programma te mogen deelnemen, moet op universitair niveau bovengemiddeld zijn gepresteerd. "Of je nu wel of niet slaagt, het traineeship is een waardevolle ervaring waarmee je inzicht krijgt in je sterke en zwakke punten. Bovendien krijg je alle ruimte om zelf dingen te organiseren. ING is een grote organisatie met talloze mogelijkheden", zegt Ristic.

Hackathons

Met collega's organiseert Ristic onder meer hackathons. Tijdens zo'n evenement wordt in kleine teams gewerkt aan innovatieve softwareoplossingen. Binnen 24 uur of maximaal enkele dagen moet die samenwerking concrete ideeŽn opleveren. "Tijdens hackathons wordt vrijuit geŽxperimenteerd en getest met allerlei dingen. Het is ontzettend leuk om met collega's samen te werken en te experimenteren. Het is werk, maar zo voelt het niet voor mij. Het is net alsof ik me tijdens hackatons in een speeltuin bevind. Het geeft mensen energie en het helpt je enorm om buiten de gebaande paden te denken", vertelt Ristic enthousiast.

Tijdens een eerdere hackaton in 2014 werd onder meer succesvol geŽxperimenteerd met 'The Glass Monkeys', een applicatie gebaseerd op Google Glass. Via die toepassing kunnen potentiŽle huizenkopers hun droomhuis van binnen bekijken en wordt informatie verschaft over de hypotheek.

Over drie maanden organiseert de talentvolle IT'er samen met collega's de volgende hackathon. Dan wordt er onder meer volop geŽxperimenteerd met Docker, een open-source raamwerk waarmee applicaties in een lichtgewicht, verplaatsbare container verpakt worden. "Dat soort experimenten helpt enorm om de minset bij mensen te veranderen en out of the box te denken. Het geeft enorm veel energie en mensen vinden het ontzettend leuk. Zonder bureaucratie van bovenaf worden de mooiste dingen ontwikkeld. Het enige dat we nodig hebben zijn een paar laptops", zegt Ristic.

Nieuwe mogelijkheden verkennen

Momenteel experimenteert ING ook volop met applicaties voor advanced analytics. De reacties op de pilot, die in Duitsland loopt, zijn volgens Ristic positief. Ook verkent de bank de mogelijkheden in de cloud. "ING heeft een interne private cloud ontwikkeld waar veel applicaties naartoe worden gemigreerd. Innovatieve ontwikkelingen worden op de voet gevolgd", zegt Ristic.

Gevraagd naar de kansen voor ING antwoordt de trainee dat er volop kansen zijn op het gebied van predictive analytics, en cloud-toepassingen. Om de mogelijkheden op die gebieden verder te ontwikkelen heeft ING meerdere labs opgericht. Ook wordt er nauw samengewerkt met universiteiten en startup communities in de financiŽle sector. "Door de mogelijkheden op het gebied van IT te blijven onderzoeken en nieuwe producten en businessmodellen te ontwikkelen, verhogen we de klanttevredenheid en kan ING de digitale bank van de toekomst worden", voorspelt Ristic vol vertrouwen. Zijn professionele toekomst ziet hij al voor zich: "Ik wil een schakel vormen tussen IT en de business. Ervoor zorgen dat alles lekker op rolletjes blijft lopen."