Woedende HP-werknemers komen in opstand

Andere baan, minder geld of anders keihard vertrekken!

HP is keihard in zijn reorganisatie waarbij duizenden arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Werknemers kunnen kiezen: een baan bij een ander bedrijf met een lager loon en slechtere arbeidsomstandigheden, of direct ontslag zonder enige ontslagvergoeding.

Een deel van het personeel van HP dat gedwongen weg moet heeft het aanbod gekregen om te komen werken voor Ciber, een partner van HP. Het consultancybedrijf heeft wereldwijd kantoren en is ook actief in Nederland.

Maar, zo zeggen de werknemers van HP Enterprise Solutions(de dienstverlenende tak), bij Ciber krijg ik nauwelijks de helft van hetgeen ik per maand verdien bij HP. Het aanbod is slikken of stikken, geen onderhandelingen. En binnen 48 uur beslissen. Daarnaast mogen ze hun arbeidsverleden niet meenemen, dus ook niet de opgebouwde vakantierechten.

Na weigering volgt ontslag en armoede

Weigeren kan natuurlijk ook. Maar dan volgt ontslag, zonder dat je in aanmerking komt voor de ontslagvergoeding die wel geldt voor andere overtolligen die direct moeten vertrekken. De ontslagvergoeding is een weekloon voor elk gewerkt jaar.

Morrende werknemers schrijven nu zelfs brieven aan het Amerikaanse Witte Huis om hulp. "Ik heb verder niemand die het voor me op neemt."

Wrang is ook nog eens dat als je voor veel minder geld wel gaat werken bij Ciber (beter iets dan niets zullen we maar zeggen), je eigenlijk gewoon met hetzelfde werk door kan gaan als je eerder deed. HP huurt Cibermensen immers in om bij klanten aan het werk te gaan en HP-spulletjes neer te zetten en werkend te krijgen.

Angst op de werkvloer heerst

Volgens werknemers van HP Enterprise Solutions (het voormalige EDS), geciteerd door Business Insider, is het stemming onder het personeel buitengewoon slecht. Angst voor ontslag heerst, anderen werken zich een slag in de rondte om de weggevallen capaciteit te compenseren.

Eerder deze maand werd al bekend dat HP een aantal werknemers overdoet aan detacheerder Adecco. In totaal zijn er in drie jaar tijd meer dan 55.000 mensen ontslagen bij HP.